Новини България

Асоциация на франчайзите в България - Част 2

08/04/2013

ERA - бизнесът на недвижимите имоти

ERA - бизнесът на недвижимите имоти

Добромир Ганев, основател и управляващ директор на Форос Национална компания недвижими имоти, също вижда като цел на Асоциацията да направи по-достъпен франчайзинга като начин на бизнес и да изведе на преден план предимствата му. Според него, освен  споделяне на know-how и успешни практики, членовете на Асоциацията би следвало да работят заедно със законодателните органи в посока по-достъпен и по-справедлив франчайз бизнес. Ганев смята, че все още има празни ниши във франчайз пазара в България и споделя, че не само малкия бизнес, но и някой големи компании не са достатъчно наясно с предимствата му. В този ред на мисли, една от мисиите на Асоциацията би следвало да бъде популяризирането на франчайз модела и най-общо - запознаването на обществото с него. Според Ганев, франчайзинга предлага достъпен модел за започване на бизнес, особено за млади хора. Ганев определя пазара на недвижими имоти в България като стабилен. Нещо повече - това е един от най-леко засегнатите от кризата пазари, чиито национални показатели и общ обем остват убедителни и през 2012. Отрицателни характеристики на пазара обаче не липсват. До голяма степен той е неефективен и раздробен. Освен това, все още има голям брой нелегитимни фирми, които подриват авторитета му. Форос, която е член и на Национално сдружение Недвижими имоти, работи активно за изчистване на пазара в законодателно отношение заедно с други компании в бранша. Ганев изказва оптимистични прогнози за франчайз-мрежата на Форос. Фирмата се гордее със своите 12-15 добре развити франчайзополучатели, които са започнали в разгара на кризата, но са успели да минат през нея незасегнати.


Address - най-голямата българска фирма за недвижими имоти

Address - най-голямата българска фирма за недвижими имоти

Стефан Петров, Мениджър консултантска мрежа и развитие на франчайз системи в Адрес Недвижими имоти, определя ролята на Асоциацията в момента на основаването й като чисто имиджова  - насочена към събирането и привличането на доказаните и изградени 30 - 40 франчйзодатели в България, към отделянето им от фирмите, които спекулират с този тип бизнес и към представянето на истинското лице на франчайз бизнеса. Според Петров успешният франчайз се характеризира с отношенията между франчайзодател и франчайзополучател и изградена мрежа на национално ниво. В този аспект Адрес се представя изключително добре със своите 44 кантори покриващи 90% от градовете в България.Относно франчайз пазара в момента, Петров споделя, че е имал по-големите очаквания за цялостното развитие на франчайза за изминалите 2-3 години, но може би поради кризата те не са се сбъднали. Ето защо, според него, Асоциацията трябва да работи в посока популяризация на този тип бизнес. Относно сферата на недвижими имоти – всяка година Адрес успява да отвори целевия брой нови кантори и освен това франчайзополучателите преподписват своите договори.Петров очертава като франчайз-цели на Адрес трайната тенденция в развитието на франчайзинг пазара, запазване на настоящите кантори и 20% годишен ръст на франчайзополучателите. Подобно на Добромир Ганев от Форос, Петров очаква засилване на пазара на недвижими имоти като цяло след неговото орегулиране, което предстои до края на годината. Това, което прави Адрес атрактивен франчайзодател, са изградените корпоративни качества,  доказани резултати дори в условия на криза, и не на последно място - атрактивните условия за включване - без начална такса, ниска месечна франчайз такса и гратисен период в рамките на 6-9 месеца. Като цяло, Адрес се опитва да развива „super-friendly franchise” политика, обобщава Петров. 

http://franchiseassociation.bg/

 

Продължава в Част 3