- Ралица Чешмеджиева: Мениджър Човешки Рерурси Работа в сферата на човешките ресурси
- Петър Пламенов: Бизнес консултат Агенция за подбор на персонал
- Чавдар Руев: Човешки ресурси Как да изберем най-добрия бизнес консултант?
Готови... Продавай! Или как успешно да пуснете новия си продукт на пазара
Имате брилянтна идея за нов продукт? В допълнение на дизайнът и логистиката му, със сигурност мислите какъв е перфектният начин да го представите успешно на пазара.
За да грабнете вниманието на клиентите и да направите силно първо впечатление трябва да се фокусирате върху добра стратегия, с която да си помогнете при появата на продукта ви на бял свят. А както всяко първо впечатление – изключително трудно е да го коригирате, особено ако се налага да правите качествени промени. Ако искате всичко да мине гладко, помислете в следните аспекти:
Разберете пазара
Know your market
Когато сте вдъхновени от голяма идея, лесно можете да бъдете изкушени да преминете директно към процеса на продукция, за да бъде той в ръцете на клиентите възможно в най-кратък срок. Разбира се, това често си е рецепта за катастрофа, особено ако не знаете какво ви чака на конкретния пазар.
„Визията и конкретиката на всеки новопоявил се продукт трябва да бъде споделена от пазара, за който е предназначен, както и от клиентската аудитория“
Крис Аяла, изпълнителен директор на Alcohoot
Евгенио Пейс, съосновател на мобилното приложение за аутентикация Auth0, пък споделя пред списание Business News Daily, че понякога, когато правим оценка на пазара трябва да помислим не дали съществува ниша за нас, а дали нашето продуктово решение допринася за този пазар с присъствието си там.
Разбира се, от голямо значение е и да се определи конкуренцията и размерите й от самото начало преди да е станало късно. В някои индустрии, дори най-малките фирми могат да бъдат най-голямата конкуренция – това важи в пълна сила за IT секторите в световен мащаб. На този стартов етап също трябва да помислите за потенциални конкуренти, които да привлечете за ваши партньори.
Определете целите си
Define your purposes
Невъзможно е да постигнете успех без да сте си поставили ясно измерими цели. За стартирането на нов те трябва да бъдат по-малки в сравнение с тези, които сте заложили за цялата компания – те трябва да ви послужат за гредите от моста към по-висшата и голяма цел. Повечето продуктови цели са разширение на потребителската аудитория, по-висок пазарен дял или утвърждаване на стабилна позиция.
Изберете си аудитория и послание към тях
Target your audience
Веднъж след като сте приключили с определянето на пазар, пазарни участници и продуктови цели – време е да помислите в детайли за бъдещите ви клиенти. Всякакъв тип информация е в помощ на този етап – демографски данни, маркетингови влияния, социални медии и канали, които предпочитат, съпътстващи услуги и други.
Тук винаги важи правилото „Мисли като клиент“. Кои са вашите клиенти? Каква облага ще им донесе вашето нововъведение и защо биха го поръчали? Отговорете си на въпросите и се опитайте да синтезирате казаното в едно изречение – това ще бъде вашето послание!
Развийте и тествайте основната важна част на продукта си
Test your product
Първата версия на създаденото в много случаи се оказва финалната, но тук поставяме акцент върху разработката на „суровия“продукт, който съдържа най-важното в себе си. Пуснете продукта си в това състояние на малка таргет група, с която да тествате очакванията си. Всякакъв тип обратна връзка ще направи финалната версия на нововъведението в пъти по-добра!
Маркетингов план
Marketing plan
Не е нужно да чакате продукта ви да бъде във финалната си фаза или вече пуснат на пазара, за да помислите върху промоционални кампании и ефективна реклама. Наблегнете на специфичните цели, помислете за креативни материали, пуснете новинарски статии и използвайте всичко, което съвременната медия ви дава на разположение!
Според изследвания, най-доброто време за обявяването на нов продукт е между 6 и 8 седмици преди действителната му поява на пазара.
Измерете резултатите
Measure results
Крис Аяла – директор на Alchoot, забелязал, че за всички от екипа му е жизненоважно да разберат не толкова как изглежда нововъведен продукт, а как се измерва успеха му.
„Докато бягате по трасето към целта е супер да знаете, всъщност дали сте в правилния коридор. Това също означава, че другите трябва да знаят, че има измеримост – или пътят води към успех, или към провал. Без измервания и анализ, успехът е почти непостижим.
Използвайте всички методи, които знаете – събирайте данни, мнения, факти, анализирайте състоянието на всички фактори в различните фази. Следете посещения в сайта, четете оценки, бройте и споделяния на страници ако сметнете за необходимо – най-малката информация може да даде обективна оценка на моментното състояние.
Поддържайте създаденото
Maintain your business
Краят на създаването на вашия продукт е само началото на една дългосрочна стратегия, която трябва да жъне печалба. Време е да помислите за следващите стъпки и тяхното изпълнение. Използвайте всичко, което ви е налично и не се страхувайте да питате или искате съвети от вече утвърдени предприемачи, инвеститори или доверени ваши партньори. Знайте, че някой вече е минал по вашият пъти и е бил на ваше място– може би искате да чуете неговия опит!