Новини България

Как успешният франчайз модел на Subway настигна McDonald's по брой заведения в България

05/11/2013

През март пресата ни разпространи новината, че най-големият ресторант за бързо хранене се изравни по брой обекти с McDonald's. Към настоящия момент франчайз веригата има 34 заведения, а McDonald's разполага с 37 заведения. Очаква се  Subway да е първата верига по брой обекти сред заведенията за бързо хранене в страната за 2014 г., като се планира да отворят 4 заведения, а McDonald's са открили последният си обект през 2011 г.

 

Стартиране на франчайз модела

 

В България първият ресторант на Subway отваря врати през 2008 г., а към месец септември 2013 г. веригата има 34 заведения  в страната. Само за сравнение през декември 1994 г. отваря врати първият в България ресторант на McDonald's  и  до август 2011 г. McDonald's има 37 ресторанта. Въпреки че Subway са на пазара от 5 години, а McDonald's от 9 г. Subway увеличават обектите си прогресивно, а McDonald's не са отваряли обект от две години. И тук отговорът е един - франчайз моделът на Subway работи успешно и за нашата страна. Факта, че трима от франчайзополучателите притежават и втори обект говори за това, че Франчайзът на Subway е доказан и ефективен бизнес модел и то за толкова кратък период от време. Subway дават правото на независими предприемачи да откриват франчайз обекти и погледнато обобщено, франчайзополучателите са отговорни за цялата инвестиция свързана с откриването на нови обекти и точно заради това, те са мотивирани да работят на високи обороти и да търсят перфектните локации. От друга страна потребителите на Subway имат доверие в качеството и уникалността на продукта.

Освен всичко това Subway си изгради имидж на верига за здравословно хранене, като от месец юни предлагат и зелена ябълка към детското меню. Това е първата верига за бързо хранене, която предлага здравословно меню за деца.

 

Развитие на франчайза на Subway в България

 

Успешният франчайз модел на Subway излиза извън очертанията на столицата като се разпростира и в съседни областни градове и курортни селища. Към момента веригата държи 20% от бизнеса с ресторанти за бързо хранене, като 50% от тях са извън столицата. Вече има заведения във Варна, Бургас и Пловдив, като се очаква да се разшири и към Велико Търново, Русе и Стара Загора. През тази година Subway отвори ресторанти в някои морски курорти – Златни пясъци, Созопол, Слънчев бряг, очаква се до края на годината да отвори врати и този в Благоевград. Всичко това води до осезаемото нарастване на присъствието на търговската марка в национален мащаб.

 

Развитие на франчайз веригата в Румъния

 

Очевидно франчайз концепцията на Subway работи еднакво добре на различни пазари, след като веригата не спира да отваря обекти и в Румъния, където до момента има четиринадесет ресторанта, а в проект са още пет, с което броят им ще достигне до деветнадесет. В рамките на по-малко от три години на румънския пазар се появяват 16 ресторанта на Subway. Повечето от тях се намират в Букурещ, където е концентриран половината пазар като обороти. Новите заведения ще заемат площ от по 100 до 240 квадрата. Бързото нарастване на заведенията в Румъния се дължи на вече изградената репутация на веригата в България, което я прави по разпознаваема и сравнително близките пазари на двете държави допринасят още за това.