Бизнес консултации

Франчайзинг бизнес

14/04/2011

Франчайзинг бизнес

Или защо франчайзът на сандвичи
няма нищо общо със сандвичите

От Светослав Билярски

Как започва развитието на една франчайз верига? След като успешният предприемач открие няколко обекта за продажба на сандвичи той установява, че няма как едновременно да контролира бизнеса си и да му осигури стабилен растеж. Така, по естествен път, той достига до идеята да преотстъпи част от администрирането и финансирането на новите обекти на франчайзополучатели.

Това обаче е само началото на изграждането на франчайз система, в която всички участници ще се радват ръст на доходите. Защото до този момент предприемачът е постигнал съвършенство в правенето и продаването на сандвичи. Но това, да е добър в бизнеса със сандвичи е едно, а това да може да научи другите да правят бизнес със сандвичи е съвсем друго. Именно в това е разликата между „бизнеса” и франчайзинг бизнеса. И така – ако вие ще „произвеждате” и ще продавате франчайз са вашия бизнес, знайте, че това няма почти нищо общо със същността на самия бизнес. Колкото и странно да ви звучи това.

Продукт

Ако бизнесът със сандвичи предоставя на клиента разрязана на две питка с пълнеж по избор, то франчайзинг бизнеса предоставя на франчайзополучателя франчайз пакет - цялостен модел за управление на бизнеса. Може би постепенно става ясно защо РИОКОЗ не изисква франчайз пакетът да бъде държан в хладилник... Основните неща, които „купува” франчайзополучателят са: ноу-хау, обучение и бранд, а те не се развалят чак толкова бързо. Във франчайз пакетът могат да се включват и множество други бизнес услуги, консултации и т.н.

Цена

Докато при сандвичите цената е между 1,50 и 4,00 лв., в зависимост дали „вътре има месо” и колко скъп е наемът на помещението, то финансовите параметри при франчайзинг бизнеса могат да включват  първоначални и месечни такси, такси за рекламен фонд и допълнителни инвестиции от порядъка на стотици хиляди.

Технология

Има един милион рецепти за сандвичи, но всичките включват хляб. Има един милион подробности при ръководенето на франчайзинг бизнеса и всички те са включени в Оперативния наръчник! Операциите във вашия бизнес трябва да са изчистени, проиграни и описани – това осигурява дисциплина и производство на продукт с постоянно качество, продаван под единната ви марка. Независимо дали става дума за продажба на мебели, за куриерски услуги или за ресторант - общото при тях е, че те подлежат на франчайзиране. Но за да работи една франчайз система тя трябва да се изгради като процеси и правила защото иначе просто ще рухне. Ако вече имате успешен модел, който включва прости, повторяеми операции, на които лесно могат да бъдат обучени не особено компетентни хора, значи можете да започнете да надграждате.

Дистрибуция

За да разширите бизнеса със сандвичи вие ще започнете да търсите помещеиня „на кьоше”, на спирка или на друго оживено място. При франчайзинг бизнеса обаче ще преценявате дали покупателната сила на даден град е достатъчна за да осмисли инвестициите там. Може би смятате, че е рано да планирате развитие извън страната, но бъдещето на бизнеса е в глобализацията. А и много бизнеси се нуждаят от поне едномилионен пазар – например едва ли има смисъл да се открият две клиники за пластична хирургия в Сливен и в Ямбол, за да се поддържа конкуренцията между тези градове.

Реклама

Добре, вече имате заведение на въпросната спирка и сте сложили на витрината снимка на дъщеря си, която се усмихва и държи в ръката си айран. Това до сега ви е носило успех, и най-вероятно и този път цели автобуси с ненаситни клиенти ще се изливат в заведението ви. Само че това няма да се случи с кандидатите за франчайз. Определено няма. За да ги привлечете ще трябва да участвате в изложения, да пускате реклами в интернет, да провеждате презентации по градовете, да обикаляте от врата на врата и т.н.

Клиенти

Едва ли при бизнесът със сандвичи ще се наложи да приложите демаркетинг спрямо нежелани клиенти, но при франчайзинг бизнеса ще трябва да го правите. Здравето на франчайз веригата изисква да отказвате на кандидати, които биха подкопали нейната стабилност. Затова се нуждаете от профил на перфектния франчайзополучател, тест за подбор на кандидатите, въпросник за интервю и т.н. Ще се убедите, че трябва да изисквате всевъзможни документи, препоръки и удостоверяване на финансовата им стабилност. И не на последно място – когато планирате обучението на кандидатите, организирайте програмата така, че още в началото да установите дали кандидатът е подходящ или не.

Обслужване

Клиентите на бизнеса със сандвичи биха се зарадвали на някоя усмивка от продавачката и може да не са съвсем доволни ако тя ги накара да си развалят парите другаде понеже нямала дребни. За клиентите на франчайзинг бизнеса обаче съществената част от обслужването започва едва след продажбата. Те ще очакват да получават подкрепа от франчайз системата при рекламата, въвеждането на нови продукти, усъвършенстването на софтуера, обучението на служителите и т.н.

Служители

Ако при бизнеса със сандвичите сте наемали леля Веса, която да ги „маже” и Верчето, която да ги продава, то франчайзинг бизнесът изисква франчайз мениджър, който да набира подходящите кандидати, да контролира франчайз веригата, да обучава и мотивира участниците в нея.

Договор

Ако при бизнеса със сандвичи документът за сключената сделка е касовата бележка, която служителите ви все ще забравят да издадат, то франчайзинг бизнеса изисква перфектен договор, които да описва детайлно не само всичко което се договаряте, но и как точно ще се решават различните хипотетични ситуации, в които може да изпадне вашето сътрудничество.

Както виждате създаването на франчайза за правене на сандвичи няма много общо със самото правенето на сандвичи... Franchising.BG може да ви осигури консултантска помощ във всички аспекти на изграждането на вашата франчайз система.

Автор:

Светослав Билярски

Светослав Билярски има дългогодишен опит в медиите и рекламата. Бил е копирайтър в Ogilvy&Mather, криейтив директор в Publicis и главен редактор на списание Мениджър. Разработвал е рекламни и маркетингови кампании за над 50 водещи български и световни брандове. Притежава фирми в областа на услугите и води курс по Бранд билдинг в Нов български университет. Създава FRANCHISING.BG през 2008 г. - българската франчайзинг медия, която популяризира този бизнес модел и консултира всички желаещи да закупят, разработят или продадат франчайз бизнес.