Бизнес консултации

7 причини да победиш кризата с франчайзинг

14/04/2011

7 причини да победиш кризата с франчайзинг

от Светослав Билярски, FRANCHISING.BG

Бизнесът се преструктурира. Цели сектори от икономиката са засегнати от влошената икономическа среда и много предприемачи (от строителството, от агенциите за недвижими имоти, от производството и т.н.) искат да се насочат към нов бизнес. Франчайзингът има много предимства пред традиционния начин за започване на нов бизнес.

1.  Готов бизнес модел

Като закупите франчайз вие започвате да работите веднага, ползвайки изпитана технология, готов бизнес модел и обучение. Така вие си спестявате дългите години на опити и грешки, през които вече е преминал франчайзодателят.

2. Минимален риск

Според различни изследвания близо 90% от независимите нови фирми се провалят през първите 5 г. Докато близо 90% от фирмите, започнали със закупуване на франчайз продължават да са на пазара и след този срок. Франчайзингът помага да се мултиплицират само успешните модели, с което рисковете пред новото ви начинание намаляват многократно.

3. Икономия от мащаба

Франчайз веригите купуват на едро консумативи, униформи, рекламни материали, софтуер и т.н. Това намалява себестойността на вашия продукт или услуга и ги прави по-конкурентоспособни по време на кризата. По-големите мащаби позволяват бизнесът да се развива като се разработват нови продукти, провеждат се маркетингови проучвания и се ползват различни консултантски услуги. В допълнение на това - като част от франчайз верига с изпитан бизнес модел вие бихте могли и по-лесно да получите кредит.

4. Търговската марка

За франчайз веригата е рентабилно да инвестира в изграждането на силен и популярен бранд, да организира мащабни рекламни и PR кампании, нещо което е немислимо за самостоятелния малък бизнес. Развитието на национална мрежа е важно особено ако предлагате услуги – така става възможно да поемете и цялостното обслужване на големи корпоративни клиенти.

5. По-високо качество

Франчайзингът създава система за контрол на обслужването, на продуктите и на качеството. Затова клиентите знаят, че ще получат продукт с точно определено качество, независимо от кой обект от веригата го закупят. Този модел култивира бизнеса и е бариера срещу кризата защото фирмите с лошо обслужване първи ще загубят клиенти.

6. Развитие

Ако започнете франчайз бизнес и ви потръгне, вие можете да продължите като закупите и втори франчайз. Много от франчайзодателите могат да ви предложат отстъпки, кредити или разсрочвания за това. Ако пък имате успешен бизнес вие бихте могли да го развиете като франчайз. Така ще решите наведнъж проблемите и с мотивацията на управителите на отделните ви представителства, и с финансирането (защото инвестицията се прави от франчайзополучателите).

7. Ликвидност

И накрая - ако някой ден решите да се разделите с вашия бизнес – франчайз моделът ви предлага и по-лесен изход от направената инвестиция. Ако работите на франчайз вие бихте могли много по-бързо и изгодно да бъде продадете бизнеса си - включително и на вашия франчайзодател.

Автор:

Светослав Билярски

Светослав Билярски има дългогодишен опит в медиите и рекламата. Бил е копирайтър в Ogilvy&Mather, криейтив директор в Publicis и главен редактор на списание Мениджър. Разработвал е рекламни и маркетингови кампании за над 50 водещи български и световни брандове. Притежава фирми в областа на услугите и води курс по Бранд билдинг в Нов български университет. Създава FRANCHISING.BG през 2008 г. - българската франчайзинг медия, която популяризира този бизнес модел и консултира всички желаещи да закупят, разработят или продадат франчайз бизнес.