Франчайзинг съвети

За мен ли е този франчайз?

14/04/2013

Как можете да бъдете сигурни, че точно този франчайз е идеалният за вас? Избирането на франчайз може да бъде сложен и объркващ процес. Ето защо ви предлагаме следния списък от десет стъпки, с които да ви помогнем при избора:

 

1. Срещи с франчайзополучатели. 

 

Най-добрият начин да научите за качеството на франчайза е да говорите с вече действащи франчайзополучатели. Обадете се на няколко от тях и се срещнете с поне двама. Това ще ви даде реален поглед за предлаганото от франчайзодателя.
Попитайте ги лично за:

1.1. Предлаганата помощ при започване на бизнеса.
1.2. Търсенето от страна на клиентите и състоянието на пазара.
1.3. Оправдани ли са очакванията ви за печалби.
1.4. Дали франчайзополучателят би се заел с това отново.

 

2. Посетете централата на франчайзодателя. 

 

Трябва да знаете каква подкрепа предлага франчайзодателя. Срещнете се със служители на франчайзодателя и вижте дали начинът, по който работят ви удовлетворява. Повечето франчайзодатели твърдят, че имат подробна и изчерпателна система за подпомагане на франчайзополучателите. Бъдете сигурни, че виждате това което ви се обещава в действителност. Запознайте се с:

2.1. Отделът за обучение
2.2. Предлаганата помощ при проблемни ситуации
2.3. Продуктите и доставките
2.4. Информационния отдел
2.5. Рекламния отдел

 

3. Финансовата стабилност на франчайзодателя

 

Ако по-голямата част от приходите идват от продажбата на франчайзи трябва да сте обезпокоен. Франчайзодателят трябва да реализира достатъчно приходи, за да покрие всички свои разноски. В противен случай е твърде вероятно да е уязвим при проблеми. Запознайте се със стойността на акциите на компанията. Тя не би трябвало да има прекалени задължения.

 

4. Топ мениджърите на компанията

 

Имат ли визия за бъдещето на компанията или гледат на задълженията си от днес за утре? От колко време мениджърите работят в тази компания? Какво са направили, за да развият компанията? Какви са настоящите им инициативи? Имат ли желание да се срещнат и да разговарят с вас.

 

5. Начално обучение

 

Срещнете се с франчайзополучателите, които са преминали през последния курс за обучение и ги попитайте:

5.1. Изчерпателно ли е обучението?
5.2. Чувстват ли се добре подготвени?
5.3. Имат ли цялата необходима документация?
5.4. В какво се изразява обучението?
5.5. Осигурени ли са всички необходими продукти и оборудване за дейността?

 

6. Текуща поддръжка

 

Предлага ли франчайзодателят постоянна и цялостна подкрепа, особено в следните направления:

6.1. Регулярни срещи.
6.2. Цялостен пакет от документи.
6.3. Посещения на място.
6.4. Обучение на служителите.
6.5. Бюлетин за франчайзополучателите.
6.6. Развитие на продуктите и оборудването.
6.7. Софтуерна поддръжка.

 

7. Разпознаваемост на марката.

 

Търговската марка е от основно значение за франчайзополучателя. Уверете се, че името на франчайза е познато на потенциалните клиенти и че марката се отличава от конкурентите с нещо уникално.

 

8. Отрасъл

 

В кой отрасъл от индустрията оперира франчайза? Каква необходимост задоволява продуктът или услугата? Колко голям е отрасълът и устойчив ли е на рецесия? Достатъчно диверсифицирани ли са стоките или услугите, за да намерят място на високо конкурентните пазари?

 

9. Размерът на франчайзодателя

 

Продължителността на съществуване на бизнеса и броят на франчайзополучателите ще покажат колко зрял е франчайзодателя на пазара. Качествените франчайзодатели имат стабилен ръст и добра история на обслужване на франчайзополучателите си.

 

10. Процес на одобряване

 

Франчайзодателят трябва да има профил за търсеният от него „идеален” франчайзополучател. Какъв е процесът на одобряване на кандидатурата на франчайзополучателя и на изследване на неговата пригодност към бизнеса?