Франчайзинг съвети

Успешният франчайз започва от печеливш пилотен проект

15/04/2013

Успешният франчайз
започва от печеливш пилотен проект

Светослав Билярски„Франчайзинг бизнес” е първата книга по темата, която излиза в България. Нейното съдържание е съобразено с българската бизнес практика, която е много различна от тази в родината на франчайзинга – САЩ. Авторът на книгата е участвал в създаването на редица франчайз системи в България и затова материята е развита от гледна точка на франчайзинг практиката. Светослав Билярски има дългогодишен опит в медиите и рекламата. Работил е в Ogilvy&Mather, в Publicis и е бил главен редактор на списание Мениджър. Разработвал е рекламни и маркетингови кампании за над 50 водещи български и световни бранда. Води курс по бранд билдинг в Нов български университет. През 2008 г. създава FRANCHISING.BG – българската франчайзинг медия, която популяризира този бизнес модел и консултира всички желаещи да закупят, разработят или продадат франчайз бизнес.

Разкажете повече за книгата „Франчайзинг бизнес”.Как се зароди идеята за написването й и как адаптирахте световната практика в тази сфера?

След като развих няколко бизнеса като франчайзи, преди две години основах българската франчайзинг медия Franchising.BG, а след това организирахме и първото изложение Franchising Expo. Думата „франчайзинг” е странна за българското ухо, а голяма част от хората дори все още я произнасят по различни неправилни начини. И тъй като не се намираше кой да популяризира франчайзинга в България, наложи се да го направя аз. Книгата е разделена на пет основни части, които на пръв поглед са насочени към различни аудитории. Информацията в главите Създай франчайз и Продай франчайз е ориенти рана повече към онези, които искат да развият бизнеса си, като предоставят франчайз на други предприемачи. Но тази информация е много полезна и за франчайзополучателите, които ще могат да разпознаят коя франчайз система е по-добре структурирана от останалите. От друга страна, главите Купи франчайз и Управлявай франчайз са предназначени основно за франчайзополучатели. Но за да постигне успех, франчайзодателят трябва да се съобразя ва и с тяхната гледна точка.

Какви са последните тенденции във франчайзинг бизнеса по света? Какво е актуално сега у нас?

Франчайзингът е следващата вълна на глобализацията на бизнеса в световен мащаб и според проучванията до 25 години 50% от всички стоки и услуги в света ще се продават от франчайзи. В България е актуално да се развият франчайзи за различните видове услуги, много от които в момента дори не работят под търговска марка. Комично е например, че в САЩ има множество франчайзи за ключарски услуги, а тук тази дейност се извършва под генеричната табела „Ключар”. Единствената визитка на ключар с име на фирмата му, която съм виждал, е на „Щрак-секрет”…

До каква степен навлизат нови форми нафранчайз у нас?

За всяка от последните години броят на франчайзите в България се е увеличавал с по над 50% и въпреки това днес те продължават да са 5 пъти по-малко от франчайзите в Унгария. Бумът на франчайзинга у нас тепърва предстои.

За компаниите от кой бизнес сектор е най-удачно и целесъобразно да създават и използват франчайз модел за развитие?

Най-многобройни са франчайзите в сферата на храненето и услугите. Преимущество е, ако операциите в този бизнес са прости и повторяеми, така че на тях да могат бързо да се обучат нискоквалифицирани служители. Затова по света има франчайзи за бояджийски услуги и няма франчайз за художници.

Кое е най-важното условие, за да бъде един франчайз бизнес успешен?

Факторите за успеха винаги са много, но за една успешна франчайз верига винаги започва от печеливш пилотен проект – един-два обекта, където бизнес моделът се тества и усъвършенства. Вече има няколко франчайз модела от бизнеса с красота и здраве у нас.

Какъв съвет бихте дали на двете страни – тези, които създават франчайз, и тези, които искат да купят такъв бизнес в този сектор на услугите?

Тези, които искат да закупят франчайз ,трябва да са наясно, че ще трябва да се подчинят на общите правила в замяна на сигурността, която им дава участието във франчайз веригата. Ако човек е прекалено креативен, инициативен и самостоятелен, може би трудно ще влезе в ролята на франчайзополучател.

Бих посъветвал успешните предприемачи в тази сфера, които искат да развият франчайз верига, да започнат от Оперативния наръчник (подробното описание на всички процедури) и да бъдат безкомпромисни при контрола на тяхното изпълнение. Инерцията по нашите географски ширини е толкова силна, че без контрол хората трудно предоставят отлично обслужване, колкото и да са обучени и заинтересовани да го правят.

Интервюто е публикувано в сп. "Арена на красотата"

Автор:

Светослав Билярски

Светослав Билярски има дългогодишен опит в медиите и рекламата. Бил е копирайтър в Ogilvy&Mather, криейтив директор в Publicis и главен редактор на списание Мениджър. Разработвал е рекламни и маркетингови кампании за над 50 водещи български и световни брандове. Притежава фирми в областа на услугите и води курс по Бранд билдинг в Нов български университет. Създава FRANCHISING.BG през 2008 г. - българската франчайзинг медия, която популяризира този бизнес модел и консултира всички желаещи да закупят, разработят или продадат франчайз бизнес.