- Ралица Чешмеджиева: Мениджър Човешки Рерурси Работа в сферата на човешките ресурси
- Петър Пламенов: Бизнес консултат Агенция за подбор на персонал
- Чавдар Руев: Човешки ресурси Как да изберем най-добрия бизнес консултант?
Какви са причините новите бизнеси да фалират?
Самостоятелните бизнеси са застрашени от провал още самото начало
Шестият месец е решаващият момент за това дали предприемачът ще продължи с дейността си или ще се пречупи от разходите и враждебната бизнес среда. Този период е достатъчен, за да може предприемачът да създаде собствена статистика за тенденциите по отношение на продажбите на своите стоки и услуги. Шест месеца обикновено са показателни, когато става въпрос за определяне на това дали има някакви подобрения по отношение на продажбите, особено ако предприемачът е с ограничен капитал.
Според някои световни изследвания, над 30% от новите самостоятелни бизнеси фалират до шестия месец от стартиране на дейността, а процентите се увеличават с годините. Около половината фирми фалират през първите две години, а процентът скача на над 70 ако говорим за период от 3 години от началното опериране. Тези стряскащи статистики ни навеждат на много въпроси, свързани с това защо голямата част от самостоятелните бизнес начинания не успяват да се реализират.
Част от водещите причини самостоятелните бизнеси да фалират:
- Липса на бизнес план
Не подценявайте силата на бизнес плана. Твърде много предприемачи започват своя бизнес без да изградят своя собствена стратегия за развитието на бизнеса си. Само с желание и леко открехване на вратите на вашия бизнес е малко вероятно да успеете. Преди да започнете бизнеса си, отделете време и разработете своя бизнес план. При необходимост използвайте експертна намеса, която да ви даде идеи и насоки за развитие. Планът определя какво вашия бизнес иска да постигне и нужните стратегии за постигане на зададените цели. Неслучайно Печо Пух казва: "Ако не знаеш къде отиваш, винаги отиваш другаде ..."
- Недостатъчно финансиране
Много фирми не успяват да се задържат в рамките на първите няколко месеца, тъй като средствата на собственика свършват. При стартиране всяка стопанска дейност се нуждае от пари за всичките си първоначални разходи, както и пари за поддържане на бизнеса за първите няколко месеца на работа, докато паричния поток не отчете положителни стойности. Всичко опира до лошо и некачествено планиране.
Един добре разработен бизнес план дава точна информация за това колко пари ще са нужни за първичните разходи, както и средстава, които са необходими за последващия период на работа. Най-добрият вариант е собсвеникът да разработи отчети за доходите и паричните потоци поне за три години от започване на дейността.
- Липса на операционни цели и задачи
Голяма част от случаите, в които хората започват бизнес, са свързани с получаването на заем. Именно заради това разработват своя бизнес план, който е необходимо условие. След получаване на финансирането си, те забравят за плана, който бива поставян „на рафта” без да има каквито и да било последващи действия за изпълнението му.
В процеса на планиране създаването на конкретни цели и задачи е от жизнено значение за вашия бизнес. Изграждането на тези цели не е единствения компонент за устойчиво развитие. Ежемесечното следване и измерване на получените резултати дава необходимата информация дали зададените цели се изпълняват. Целите може да са свързани с приходите, печалбата, броят нови клиенти, специфични маркетингови и оперативни цели и т.н.
- Липса на измерими цели и задачи
Твърде често, от момента на стартиране на бизнеса, собственикът остава потопен в текущите ежедневни дейности без да отделя нужното време за оценка на напредъка на бизнеса си.
Би било чудесно да се създадат оперативни цели и задачи, но също е важно да има възможност да се измери колко добре се развива бизнесът с конкретни стойности и измерители. Този подход за водене на бизнес помага за идентифицирането на проблемни места в цялостната стратегия на компания и дава информация дали са нужни оперативни и други вътрешни промени.
- Необръщане внимание на паричните потоци
В първите месеци на новия бизнес наблюдението на паричните потоци (cash flow) е изключително важно. “Парите са всичко” е стара и показателна бизнес поговорка. Нещата са прости: ако продължавате да харчите повече пари, отколкото печелите, то съвсем скоро ще тропате на вратата на фалита. Просто казано:
- Паричният поток е всички приходи от текущ месец минус всички разходи;
- Входящият поток е всички парични продажби и събрани вземания;
- Изходящият поток е всички пари, платени за покупки и оперативни разходи, свързани с наем, сметки за помещение, заплати, разходи за реклама и маркетинг и други;
Не е необичайно повечето фирми да имат отрицателен паричен поток за първите няколко месеца на работа. В някои фирми това може да се запази за повече от една година.
Въпреки това, в определен хубав момент във времето, парите от приходите ще надхвърлят разходите и бизнеса ще бъде в положителен баланс на паричните потоци. Всеки нов собственик на бизнес трябва да е сигурен, че е заделил достатъчно пари за достигане на тази така чакана точка.
Конкретизирайте целите и задачите си
Очаквайте продължение на статията, което да даде повече информация за възможните причини бизнесът ви да не следва желаната от вас посока на развитие.