Франчайзинг съвети

Какви са причините новите бизнеси да фалират?

17/10/2013

Самостоятелните бизнеси са застрашени от провал още самото начало

Самостоятелните бизнеси са застрашени от провал още самото начало

Всички обичаме положителните предприемачески истории за успеха. Предприемачът, представен като герой, преодолява голям брой препятствия и изгражда една процъфтяваща, успешна компания, която му носи много пари и щастие. Искаме да чуваме повече за такива случаи, да се учим от тях и възпроизвеждаме техния успех. Е, не всичко на този свят е чудесно и прекрасно. Крайно време е да свалим розовите очила и разгледаме средата такава каквато е. Много от фирмите започват с големи надежди, но истината е, че по-големият брой от стартиращите фирми фалират.

Шестият месец е решаващият момент за това дали предприемачът ще продължи с дейността си или ще се пречупи от разходите и враждебната бизнес среда. Този период е достатъчен, за да може предприемачът да създаде собствена статистика за тенденциите по отношение на продажбите на своите стоки и услуги. Шест месеца обикновено са показателни, когато става въпрос за определяне на това дали има някакви подобрения по отношение на продажбите, особено ако предприемачът е с ограничен капитал.

Според някои световни изследвания, над 30% от новите самостоятелни бизнеси фалират до шестия месец от стартиране на дейността, а процентите се увеличават с годините. Около половината фирми фалират през първите две години, а процентът скача на над 70 ако говорим за период от 3 години от началното опериране. Тези стряскащи статистики ни навеждат на много въпроси, свързани с това защо голямата част от самостоятелните бизнес начинания не успяват да се реализират.

 

Част от водещите причини самостоятелните бизнеси да фалират:


  • Липса на бизнес план

Не подценявайте силата на бизнес плана. Твърде много предприемачи започват своя бизнес без да изградят своя собствена стратегия за развитието на бизнеса си. Само с желание и леко открехване на вратите на вашия бизнес е малко вероятно да успеете. Преди да започнете бизнеса си, отделете време и разработете своя бизнес план. При необходимост използвайте експертна намеса, която да ви даде идеи и насоки за развитие. Планът определя какво вашия бизнес иска да постигне и нужните стратегии за постигане на зададените цели. Неслучайно Печо Пух казва: "Ако не знаеш къде отиваш, винаги отиваш другаде ..."

  • Недостатъчно финансиране

Много фирми не успяват да се задържат в рамките на първите няколко месеца, тъй като средствата на собственика свършват. При стартиране всяка стопанска дейност се нуждае от пари за всичките си първоначални разходи, както и пари за поддържане на бизнеса за първите няколко месеца на работа, докато паричния поток не отчете положителни стойности. Всичко опира до лошо и некачествено планиране.

Един добре разработен бизнес план дава точна информация за това колко пари ще са нужни за първичните разходи, както и средстава, които са необходими за последващия период на работа. Най-добрият вариант е собсвеникът да разработи отчети за доходите и паричните потоци поне за три години от започване на дейността.

  • Липса на операционни цели и задачи

Голяма част от случаите, в които хората започват бизнес, са свързани с получаването на заем. Именно заради това разработват своя бизнес план, който е необходимо условие. След получаване на финансирането си, те забравят за плана, който бива поставян „на рафта” без да има каквито и да било последващи действия за изпълнението му.

В процеса на планиране създаването на конкретни цели и задачи е от жизнено значение за вашия бизнес. Изграждането на тези цели не е единствения компонент за устойчиво развитие. Ежемесечното следване и измерване на получените резултати дава необходимата информация дали зададените цели се изпълняват. Целите може да са свързани с приходите, печалбата, броят нови клиенти, специфични маркетингови и оперативни цели и т.н.

  • Липса на измерими цели и задачи

Твърде често, от момента на стартиране на бизнеса, собственикът остава потопен в текущите ежедневни дейности без да отделя нужното време за оценка на напредъка на бизнеса си.

Би било чудесно да се създадат оперативни цели и задачи, но също е важно да има възможност да се измери колко добре се развива бизнесът с конкретни стойности и измерители. Този подход за водене на бизнес помага за идентифицирането на проблемни места в цялостната стратегия на компания и дава информация дали са нужни оперативни и други вътрешни промени.

  • Необръщане внимание на паричните потоци

 

В първите месеци на новия бизнес наблюдението на паричните потоци (cash flow) е изключително важно. “Парите са всичко” е стара и показателна бизнес поговорка. Нещата са прости: ако продължавате да харчите повече пари, отколкото печелите, то съвсем скоро ще тропате на вратата на фалита. Просто казано:

  • Паричният поток е всички приходи от текущ месец минус всички разходи;
  • Входящият поток е всички парични продажби и събрани вземания;
  • Изходящият поток е всички пари, платени за покупки и оперативни разходи, свързани с наем, сметки за помещение, заплати, разходи за реклама и маркетинг и други;

 

Не е необичайно повечето фирми да имат отрицателен паричен поток за първите няколко месеца на работа. В някои фирми това може да се запази за повече от една година.

Въпреки това, в определен хубав момент във времето, парите от приходите ще надхвърлят разходите и бизнеса ще бъде в положителен баланс на паричните потоци. Всеки нов собственик на бизнес трябва да е сигурен, че е заделил достатъчно пари за достигане на тази така чакана точка.


Конкретизирайте целите и задачите си

Конкретизирайте целите и задачите си

Очаквайте продължение на статията, което да даде повече информация за възможните причини бизнесът ви да не следва желаната от вас посока на развитие.