Франчайзинг съвети

10 от най-големите бизнес провали

24/02/2014

Бизнес провали

Бизнес провали

Наричаме ги бизнес „провали” и думата звучи достатъчно страшно, за да уплаши колебаещите се да започнат бизнес и да предизвиква кошмари при тези, които вече са инвестирали много време, пари и енергия в своето „бебче”. Ако сте предприемач по душа, ще знаете, че дори да се провалите в даден бизнес при дадени обстоятелства, това не е краят на света, а урок – да видите какво ви липсва като познания и умения, за да успеете следващия път, а понякога просто да се научите да приемате, че факторът „случайност” има голямо значение и не можете да контролирате абсолютно всичко, колкото и да ви се иска.

Две са основните неща, които ужасяват при мисълта за провал: едното е страхът, че ще се  „изложиш” пред всички, които те познават ( но ако си достатъчно силен и самоуверен, ще знаеш, че твоята ценност като човек и твоите качества не са като лист, който полита натам, накъдето го духне вятъра в зависимост от одобрението на другите) и второто е нежеланието да започнеш всичко отначало. Да, енергоемко е да започваш наново да градиш бизнес, но не започваш съвсем отначало – сега знаеш неща, които не си знаел преди това. Има една мъдра мисъл: „Никой не влиза в една и съща река два пъти: и водата е различна, и ти самият си различен втория път.”

Има много информация за провалив бизнеса, но ето някои от най-впечатляващите:

     1.  Polaroid. Те достигнаха връхната точка за един бранд – името на марката им е име и на самия продукт и синоним на „високо качество”. Това, което ги изблъска от пазара е собствената им невъзможност да се приспособят към променената действителност – потребителите им от 80-те и 90-те години на миналия век вече използват телефоните си да правят снимки. Продуктът им е като експонат в музея на успешните в миналото марки.

     2.  Закуските за диетично хранене Atkins. Д-р Робърт Аткинс създаде нисковъглехидратната диета, която бързо се превърна в хит, защото за сметка на изключените от менюто хляб и картофи, последователите й можеха да ядат сирене и мазно говеждо месо в големи количества. След това се появиха и хранителните продукти, разработени според идеите на д-р Аткинс. Това е пример за светкавичната популярност на каквито и да е неща, които обещават лесно отслабване без да се налага придържане към научно доказаните принципи за здравословно хранене. Потреблението на продуктите на марката беше толкова голямо, че те придобиха световна известност. Но постепенно все повече лекари започнаха да повдигат въпроса за ефектите на диетата върху здравето на хората в дългосрочен план. През 2003 г. д-р Аткинс почина. По-късно изтече информация за медицински изследвания, разкриващи връзка между влошеното му здраве и диетата. Две години след изтичането на тази информация компанията му обяви банкрут.

   3.  Компанията за спортни обувки LA Gear. За 4 години тя успя да увеличи продажбите си от 11 милиона на 820 милиона долара. Лошата стратегическа стъпка беше решението да пусне на пазара много от продуктите си с толкова голяма отстъпка, че потребителите започнаха да гледат на LA Gear като на нискокачествена марка. Другата грешка на компанията беше, че  инвестира много в продукти, които са далеч от това, с което са най-известни – баскетболни спортни обувки.  Започнаха да предлагат евтини обувки в Walmart и загубиха от фокус това, в което са най-добри.

   4.  News Corp.  се опитваше да спаси MySpace до последно, но не успя. Не беше лесно за основателите на социалната мрежа MySpace да признаят поражението си. През 2006 г. News Corp. похарчи $580 милиона за MySpace и наливаше инвестиции години наред, но през цялото време MySpace губеше позиции спрямо Facebook и накрая беше продадена за 34 милиона долара. Ако си инвестирал много пари и енергия в нещо, не ти се иска да го продаваш, но ако не го направиш, може да загубиш много повече.

   5.  Kmart беше първата национална верига в САЩ за намалени стоки и имаше голям успех. Впоследствие започна да се опитва да привлече по-богата клиентела. След началото на новото хилядолетие Walmart се фокусира изцяло върху предлагане на стоки в по-ниската ценова категория, а компанията Target се насочи към клиенти, които се интересуват от новите модни тенденции. Kmart се опита да се конкурира и с двете компании и да предлага продукти в различните ценови категории. Компанията нямаше конкретна таргет група, клиентите им се объркаха и брандът загуби пазарен дял. През 2002г. обяви банкрут.

Изборът е ваш!

Изборът е ваш!

   6.  Джил Барад, главният изпълнителен директор на компанията за детски играчки и видео игри Mattell,  успя да стигне до този висок пост благодарение на изключителното си внимание към детайла, докато все още работеше като продуктов мениджър. Обаче, след повишението й, в резултат на нейната неспособност да делегира задачи на други хора, продуктивността на целия екип рязко спадна. В резултат на това компанията не се развиваше добре и през 2000г. Джил Барад беше уволнена.

   7.  Blackberry продължава да потъва и през 2013 г. В този случай няма внезапен провал, а хронична липса на успех. Стартира като производител на един от най-добрите смартфони, но няма успех с новите модели и сега е символ на една отминала епоха. Очакваният спасител на компанията – моделът Blackberry 10, не донесе желаните продажби. В последния доклад за приходите бяха отчетени загуби от 4.4 милиарда долара.

   8.  Компанията за клинове, специално създадени за йога, Lululemon, направи огромна стратегическа грешка като обвини тялото на клиентките за дефектите на продуктите си. Основателят на компанията Чип Уилсън отвърна на нападките срещу компанията за това, че плата на клиновете лесно се износва, като изкритикува жените за наднорменото им тегло, което водело до по-бързо протъркване на клина от страната на вътрешната част на бедрото. Резултатът беше истински тайфун в социалните медии от гневни женски изказвания срещу бранда.

  9.  JPMorgan набързо прекрати инициативата си за отворен форум с клиентите си в Twitter през ноември 2013. AskJPM се оказа провал, защото банката не взе предвид факта, че повечето американци все още са много ядосани на банките, които заради лошите кредити, които са раздавали, предизвикаха кризата, започнала през 2008. Въпросите, които били задавани най-често в AskJPM били от типа:”Може ли да ми върнете къщата обратно?” Професорът по мениджмънт и корпоративна комуникация Пол Ардженти обяви инициативата за една от най-големите грешки в корпоративната комуникация на глобалните брандове за 2013г.  

  10.  Една от първите публично търгувани Интернет компании Pets.com също претърпя провал. Компанията за продукти за домашни любимци не успя да продаде голямо количество от продуктите с най-добър марж – играчки за животни. Тези, които бяха най-често поръчвани през сайта – тоалетни за котки и кенове с кучешка храна са тежки и транспортирането им излиза много скъпо. Другото нещо, което повлече компанията в посока надолу, беше и решението им да разчитат прекалено много на отстъпки, за да привличат клиенти. 

Материала изготви: Мария Димитрова