Франчайзинг съвети

Как се продават франчайзи

14/06/2013

Веригата е силна толкова, колкото е силна най-слабата й част

Веригата е силна толкова, колкото е силна най-слабата й част

Направи франчайза си привлекателен

 Франчайзингът вече е установена форма на бизнес, с която голям брой предприемачи са достатъчно запознати, за да имат определени очаквания и изисквания. Независимо от това какъв е по естество бизнесът ти, какви стоки и услуги предлагаш, с какъв финансов и рекламен капацитет разполагаш и с каква репутация се ползваш, възможно е твоят франчайз да изглежда непривлекателен за потенциални партньори. Често това се дължи на неправилен подход към този тип разрастване. Някои предприемачи забравят, че силата на марката не е достатъчно обстоятелство, за да убеди някой да обвърже кариерата си с нейното развитие. За щастие има много начини да направиш закупуването на правата за франчайза си по-привлекателно.

Основен инструмент на убеждаването е общата стойност на пакета, с който франчайзополучателите се сдобиват срещу парите си. Има два начина за постигане на примамливо съотношение между разходи на франчайзополучателя и списък от допълнителни екстри и услуги, които получава освен правото да ползва бранда: единият е да се намали цената или плащането да се направи гъвкаво, да се разсрочи и да се синхронизира с темпа на развитие на бизнеса. Другият начин е пакетът от придобивки на франчайзополучателя да се обогати с допълнителни услуги, които още по-сигурно да гарантират успеха му и по този начин да го убедят, че разходите му не са нищо по-различно от сигурна инвестиция. Такива са включената реклама, обучението за мениджъра и кадрите му, включването на ноу-хау, постоянна консултация по вземането на решения и т.н.

 

Привлекателни финансови условия

Ниската цена за откупуване на правата невинаги е достатъчно привлекателна сама по себе си. Ако бизнесът се откаже неуспешен франчайзополучателят все пак ще е изгубил известно количество пари. Затова предприемачът може да предложи например нулева първа година или изцяло да премахне таксите за закупуване на франчайза. За сметка на това може да спечели достатъчно пари от месечни такси или процент от приходите, като по този начин не лишава партньорите си от пространство за развитие. Последният прийом е особено популярно решение, защото внушава и на най-песимистично настроените прохождащи в сферата бизнесмени, че печалбата им е сигурна: таксите няма как да надвишат приходите. Освен това заплащането върху процент от печалбата насърчава взаимовръзката между франчайзодател и –получател. Франчайзополучателят е съгласен да плаща повече след като това гарантирано означава, че приходите му нарастват правопропорционално, а и двете страни работят една за друга.

 

Търси партньор

Тук се явява друг „ключ” на успешната продажба на франчайз. За да се сдобиеш с франчайзополучател трябва да го убедиш в собствените си мотиви. Не търси купувач на лиценза за твоя разрастващ се бизнес, а партньор. Убеди потенциалните заинтересовани, че това, което предстои е не те да получат обикновен продукт, а да положат началото на успешно партньорство. От този момент нататък резултатите от техния труд са тясно свързани с цялостния престиж и финансовия успех на марката. Важно преимущество е да имат уверението ти, че могат да разчитат на морална и професионална помощ във всеки момент, че техният прогрес е важен за теб и за бизнеса ти.

 

Подбирай правилните хора

В случай, че франчайзът ти постигне успех и предлага приемливи условия за привличане на нови партньори, е силно вероятно от него да се заинтересоват повече предприемачи. В интерес на правилното му развитие е да пресяваш внимателно тези то тях, с които ще се обвържеш. Някои франчайзополучатели не са достатъчно амбициозни, а други нямат нужните качества, за да се справят сами с ръководенето на бизнес. Дори възможността да продадеш лиценза си и на тях да изглежда примамлива, в дългосрочен план е по-добре да избираш само хора, в чийто успех вярваш. От една страна невнимателният подбор би могъл да влоши имиджа на марката, след като тя започне да се ползва от лоши мениджъри, а от друга страна работата с хора без правилна нагласа в крайна сметка създава излишни главоболия на франчайзодателя, свързани с решаването на всевъзможни проблеми, възникнали в следствие на погрешни решения.

 

Изгради лично отношение

Добре е франчайзополучателят да вярва, че успехът на неговият бизнес е тясно свързан с успеха на твоя. Но още по-добре е да знае, че насреща има някой, на когото може да има доверие. Не е нужно с хората, с които правите бизнес да сте първи приятели, но за да се установи ползотворен климат е от първостепенно значение открито и честно да споделиш вижданията и плановете си за бъдещето на твоята фирма и да го попиташ за това как той вижда ролята си в него. Честността и прозрачността помага и на двете страни се почувстват спокойно и да могат да планират напредъка заедно. Среща с франчайзодател, на която успеете да стигнете до подобен момент е почти стопроцентова гаранция за успешно споразумение, а самият разговор- лесен повод да провериш нивото на мотивация и част от качествата на своя бъдещ партньор.