Статии

Корпоративният дизайн – хумор и креативност или тотална разруха?

06/06/2016

Независимо дали на първи април или по всяко време на годината – компании като Google, Lexus и Adobe използват нотка хумор и голяма доза алтернативно мислене, за да популяризират нестандартните си дизайни – било то сезонни, на продукти или на нови рекламни кампании.

Хуморът в големия бизнес е изключително ефикасно оръжие, когато бива използван правилно. Той помага на бранда да си спечели нови последователи  и определено носи много повече/ ползи от единичния продукт или услуга.

Първият компендиум от корпоративни шеги, интересни дизайни и хумористични плакати е публикуван през далечната 1996-та година под името “A smile in the mind” и предлага стотици примери графично остроумие в световния брандинг.

Две десетилетия по-късно, през 2016-та година можете да видите съвременни примери за използването на емотиконки, изчистени форми и абсолютна изобретателност. Създателите на изданието, Ник Асбъри и Грег Куинтън споделят, че с помощта на Instagram, Twitter, Pinterest и голямо количество лични блогове, за тях е било истинско удоволствие да съберат идеи от цял свят и дори да напълнят книгата с десет пъти повече съдържание.

Каква е идеята на подобна книга? „Имахме представа какво точно намираме като дефиниция на остроумието и според нас е израз на щедрост, отвореност към новото  и всичко, което може да усмихне човек отвътре. Големите идеи правят това.“ Споделя Асбъри пред списание Quarz.

A smile in the mind

A smile in the mind

Хуморът като бизнес стратегия

В изданието на книга от 1993-та със заглавието „Смешният бизнес – хуморът и разпространението му в бизнес културата“ се обяснява, че добре лансираната визуална шега може да доведе човек до едно по-спокойно и отворено ниво на съзнание. Това важи както за служителите на компанията, така и за клиентите на съответния бранд. За новите и скептични клиенти, идеята за „схващането“ на шегата носи всъщност една силна последваща обвързаност към бранда.

Може да се експериментира с различни форми на реклама. Хуморът може да репрезентира целия бранд, единичен продукт/услуга, или пък група от такива. Може да бъде свързан и с корпоративната култура, а може и да разпространява известна форма на политически протест или да повишава вниманието към проблеми с околната среда (това правят гиганти като Google, Amazon и Coca Cola).

Corporate humor

Corporate humor

Трикът на шегата

Комиците знаят – някои шеги са „плоски“. Компаниите не знаят – някои шеги, които не се възприемат от аудиторията могат да доведат до огромни последици за бизнеса.

Тази година това се случи с Google на първи април, когато шегата им в Gmail имейл платформата коства работата на техен потребител, остана объркваща и доведе до известна доза стрес ситуации при работещите с техния продукт. (прочети повече за „Gmail Drop Mic”.

Американската авиокомпания Virgin America също срещна неуспех с фалшивото си лого, оформено като женски гърди – също първоаприлска шега, която бе препратка към логото на Airbnb, носещо доста противоречиви аналогии.

Голямото предизвикателство при създаване на алтернативен и креативен корпоративен дизайн е прекаляването с изобретателния „умен“ дизайн.

 Мислили ли сте какво послание носи дизайнът ви на клиентите? С какво го свързват те и как можете да го отличите от другите брандове на вашия пазар? Отделете повече време и усилия в тази насока и пробвайте да донесете усмивка в умовете на клиентите си!

Автор:

Силвия Радева

Силвия Радева е бизнес ентусиаст с дългогодишен интерес в областта на икономиката и множество академични постижения в областта.