Новини свят

Най-големите провали на Интернет компании

26/02/2014

Интернет има потенциала да направи хората изключително богати и много предприемачи очакват да направят 100 милиона долара със светкавична бързина. Реалността за някои се оказва доста сурова и компании, чиито акции на борсата първоначално са скочили до небето, изведнъж се разбиват с гръм и трясък на земята. Не е достатъчно да сложиш едно „е-„ пред името на компанията си, за да си гарантираш бърз успех. Ето някои от големите провали на Интернет компании:

Pixelon. Основана е през 1998 и фалира през 2000г. Това, което предлага е прехвърляне и дистрибуция на видео с високо качество в Интернет. Собственикът Дейвид Стенли прави запомнящо се парти в Лас Вегас по случай основаването на компанията. Кани музикални звезди да изпълнят парчета на партито и плаща за това 16 милиона долара. Не след дълго се разбира, че компанията е една голяма измама и технологията, която използва не е това, което първоначално е обявено в рекламите. Самият Стенли бива обвинен в незаконно присвояване на акции.

Startups.com. Създадена през 1998 и фалирала през 2002г. Дейността й е свързана с подпомагане на бизнеси в закупуването на офиси и назначаване на борда на директорите. По време на „Интернет балона” в началото на века Startups.com успява да спечели като клиенти крупни играчи като Google и eVite и да отвори офиси в Бостън, Ню Йорк и Силиконовата долина. Когато балонът се спука, техните клиенти рязко намаляха и компанията издъхна през 2002 г.  

Lastminute.com. Създадена е през 1998 и бива изкупена от Sabre Holdings през 2005 г. Компанията е специализирана в продажбата на хотелски стаи в евтини хотели и билети за полети с нискобюджетни авиокомпании. През 2000г. lastminute.com дебютира на фондовата борса с изключително успешен първи ден, в кара на който достига стойност от 768 милиона паунда. През следващите 6 месеца много подобни компании стават жертва на спада в търсенето на тези услуги и наблюдавайки всичко това, вместо да направи всичко възможно, за да подобри сайта си и да запази клиентите си, lastminute.com стои безучастна на пазара, докато акциите й достигат цена с 90% по-ниска от първоначалната. През 2005г. компанията бива погълната от Sabre Holdings (чиято дъщерна фирма е Travelocity).

Pointcast. Създадена е през 1996 г. и затваря през 2000 г. Това, което предлага е скрийнсейвър, който показва най-последните новини от деня. Грешката на компанията е, че не преценяват възможностите на Интернет връзката по онова време и продуктът им се оказва напълно непрактичен за корпоративните мрежи.

Value America. Създадена е през 1996 г. и просъществува до 2000г. Опитва се да свърже потребителите директно с производителите, за да се избегне оскъпяването на стоката при използването на посредници. Но се оказва, че посредниците не са се появили на бял свят случайно. Получава се много лоша комуникация между двете звена – оплакванията за липсващи поръчки и забавяне при транспорта направо валят. Компанията, която е оценена в началото на 2 милиарда долара, така и не успява да направи печалба за трите години от своето съществуване.

Digiscents Inc. Появява се на пазара през 1999 г. и затваря през 2011 г. Продуктът й iSmell е доста интересен – устройство, което като се включи в USB входа, генерира различни аромати. В зависимост от онлайн съдържанието, което бива разглеждано от потребителя, iSmell излъчва съответната миризма. Тъй като огромна част от потребителите използват Интернет да гледат порно или да играят World of Warcraft, идеята да вдишваш аромат напомнящ ти за твоята самотност, не се възприема особено добре. И все пак компанията остава на пазара чак до 2011 г., когато освобождава всичките си 70 служителя.

TheGlobe. Ражда се през 1994 г. и умира през 2008 г. Компанията дебютира на фондовата борса с колосалните 97$ за акция – уникално успешен първи ден. Но собственикът на компанията Стив Петърнът започва веднага да харчи цяло състояние за луксозни коли, оставя десетки хиляди долари в нощни клубове и става известен с лошото си поведение. Имиджът на комапнията силно пострадва. По-малко от две години след това цената на акциите е  паднала до 2$ за акция.

Kozmo. Създадена е през 1998г. и затваря през 2001 г. Компанията предлага безплатна доставка на всякакви продукти- от DVD до кафе Starbucks до адреса на клиента за по-малко от час. Амбициозните основатели на компанията, обаче, подценяват разходите за доставка на малки стоки, като обещават, че няма да има задължителна минимална поръчка при безплатна доставка. Когато Интернет балона се спуква, компанията съкращава 1 100 работника. Един от мениджърите на компанията в момента е собственик на подобен бизнес, който върви добре. Това е само един от многото примери, че провалът може да се окаже много ценен урок за това как да се постигне успех в следващото бизнес начинание.

Материала изготви: Мария Димитрова