Бизнес консултации

Как да изберем нов бизнес

03/10/2011

Иво Крисостомо, National Business BrokersСъществува ли пазарен потенциал за този бизнес, който е подкрепен от квалифициран екип специалисти и се основава на операции, предоставящи по-голяма рентабилност и възможност за растеж?

Питър Дракър казва: „Хората, които не поемат рискове като цяло допускат две големи грешки в годината. Хората, които поемат рискове също допускат две големи грешки в годината”. Това, което трябва да знаете е, че във всеки бизнес винаги има и риск. Рисковете са нещо естествено за бизнеса и ако не ги поемете ще продължавате да допускате грешки в живота си. Франчайз системите ви помагат да намалите риска в бизнеса си. Обикновено те еволюират добре и се радват на постоянно развитие, така че, вие вероятно ще се присъедините към вече доказала се на пазара, система, която ще ви помага в вашия собствен бизнес.

Изборът на франчайз система е, метафорично казано, като брака: избор на правилния партньор. Трябва да се отдадете на партньор и да очаквате да сте заедно до края на живота си. И така, имате най-различни партньори, измежду които да избирате, как да направите правилния избор? Трябва сериозно да планирате преди да се присъедините към франчайз системата, която ви интересува. Браян Трейси казва: „Всяка минута, която прекарвате да планирате ви спестява 10 минути от времето за изпълнение”. Планирането не е разход на време, то е инвестиция, която ще ви спести много неприятности в дългосрочен план. И така как да започнем:

Общи интереси: точно както и в брака. Трябва да си изберете бизнес дейност, която ви харесва - в края на краищата, най-вероятно ще работите това всеки ден! Трябва да си изберете нещо, което ще ви е като хоби: ако обичате да правите ябълков сладкиш, тогава бизнес с ябълкови сладкиши ще е подходящ за вас. Но освен, че ви харесва, редно е новото ви начинание да отговаря на нуждите на пазара. Защото когато работите нещо, което харесвате, то вие наистина вярвате в това, което предлагате и тогава имате много добри шансове да осъществите реална продажба. Много по-различно е да разговаряш с някой, който харесва това, което прави, отколкото с някой, който се чувства принуден и в действителност не харесва работата си. И когато вие предавате тази увереност, има голяма вероятност да сте един отличен продавач.

Важно е да знаете какво се очаква от вас. Точно както и при връзките. Трябва да се познавате и да имате ясна представа за силните си и слаби страни, за уменията ви и опита ви. Само защото харесвате този бизнес не означава, че ще успеете. Трябва да знаете дали имате подходящия профил, и уменията, нужни за тази работа. Въпреки, че това е доказан бизнес, нещо което едва ли не „си работи от само себе си”, вашите умения са тези, които ще задвижват двигателя на франчайза ви.

В допълнение към това, трябва да знаете и доколко можете да се справяте с риска защото има бизнеси, които изискват от вас да можете да поемате по-големи рискове. Например, в компанията, за която работя, National Business Brokers, може да имате стабилни доходи от такси и оценки, които ще покриват разходите ви в офиса. Но голямото предимство, което имате е, че всъщност успешно осъществявате транзакции между компании и увеличавате капитала. Следователно трябва да знаете, че този вид успех зависи от вас, това не е нещо, което ще получите от франчайзодателя. Трябва да поемете този риск и да знаете, че имате съответстващия на него профил.

И накрая, но не на последно място, това е избор на стил на живот на отдаденост, който трябва да направите. Това е една от най-големите ви възможности, нещо, върху което трябва да сте фокусиран, и нещо, за което трябва да сте на разположение 24 часа и 7 дни в седмицата. Трябва да сте отдаден на бизнеса си, той няма сам да се ръководи и няма само защото сте във франчайз система, работата да бъде свършена вместо вас. Трябва да сте отдадени.

Разбира се, от другата страна стои това, че е нужно добре да познавате партньора си и добре да знаете към кого се присъединявате. Съществува ли пилотен обект, този пилотен обект обикновено се изразява в изпробвана концепция, нещо,с което сте запознати, нещо, което е доказано на пазара.

Ако дейността на франчайз системата е ясна, франчайзодателят няма да има нищо против да разговаряте с франчайзополучателите и няма да се притеснява от обратната връзка, защото знае, че има стабилна система. Това е добра проверка, която можете да направите когато искате да се присъедините към франчайз система и ще получите наистина интересна обратна връзка. И разбира се, разберете дали бизнесът се разраства. Опитайте се да направите финансова проверка на компанията, вижте как компанията е еволюирала през последните години, дали е отбелязвала ръст или се е стабилизирала като е навлязла в стадий на зрялост на бизнеса. Разбира се, трябва да знаете кой управлява бизнеса, неговия профил, неговата квалификация. Разберете какво още може да научите от тях освен основните знания, които имате за франчайз системата. Трябва да знаете кой е целевият пазар, разберете дали този пазар се развива, дали увеличава пазарния си дял и т.н. И също как работи франчайз системата, какви са взаимоотношенията между франчайзополучателите и франчайзодателя, какво са изискванията между двете страни. Вижте дали отговаряте на това, което се изисква от вас при този вид система. И разбира се, освен ако не сте много богат, трябва да знаете и колко ще ви струва да започнете франчайз. И когато казвам струва нямам предвид само франчайз таксата. Трябва да знаете, че ще имате разходи свързани със собствения ви бизнес, разходи по обекта, постоянни разходи по бизнеса ви... Така, че когато се спирате на тази възможност трябва да знаете дали този вид бизнес не изисква повече разходи от ваша страна отколкото други бизнеси, с които може да го сравните.

 

Нека обърнем внимание и на по-техническите аспекти. Относно бизнес плана: обикновено когато подхождате към франчайз система ви се предоставя отчет за приходите и разходите, но също трябва да поискате и бизнес план, за да проверите какви са очакванията не само за франчайз системата като цяло, но конкретно за вашата франчайз система, за вашия обект и за вашия град. Бизнес планът трябва да е лесен за изпълнение, обективен, реалистичен и цялостен. Фокусирайте се на реалистичната част. Не само, защото е изготвен бизнес план, според който от вас се очаква да имате доход от 5 милиона евро на месец или на година. Трябва да проверите дали е реалистичен и дали се фокусира върху целите. Също така трябва да проверите дали ви се предлага добро решение по 4 важни точки. Това са мениджърския екип, пазарът, операциите и финансовият план. Съществува ли пазарен потенциал за този бизнес, който е подкрепен от квалифициран екип специалисти и се основава на операции, предоставящи по-голяма рентабилност и възможност за растеж?Това, което трябва да знаете относно тези 4 основни точки е дали са изградени по начин, който в действителност предоставя по-голяма рентабилност и добра защита за вашия бизнес. Ако не сте сигурни как да го направите, както по-рано споменах, може да се обърнете към франчайз консултанти, които да ви помогнат с процеса.
Начална и постоянна помощ. Разбира се, трябва да анализирате и плана за обучение, който ви се предлага, както и политиката за посещаване и подпомагане на обекта. Това не включва само обучението, което имате за седмица, уверете се, че компанията редовно подпомага своите обекти. Вижте каква е бек-офис помощта, която предлагат, за да се уверите, че не са истински заинтересовани от вас само докато си платите таксата. Необходимо е да знаете дали подпомагат франчайзополучателите си и дали това е по-добра помощ за вас. Също така, ако е възможно, опознайте подпомагащия екип. Разберете дали в действителност предлагат достатъчно добра помощ, а също така може да говорите с останалите франчайзополучатели и ги попитате какво е мнението им за помощта, която получават.

Репутацията на марката също е важна. Има компании, които когато започват франчайз бизнес, започват от висока позиция в развитието си. Рискът от включването в тях често е по-нисък, за сметка на цената за това.

Друг важен елемент на франчайз системите е маркетинговият план. Всички франчайз системи представят бизнеса си въз основа на много силен маркетингов план. Някои от по-силните маркетингови планове се правят именно във франчайз системите. Но трябва да проверите как се инвестират средствата за реклама, ако въобще се инвестират. Повечето франчайз системи събират такса за рекламен фонд и затова трябва да знаете как този рекламен фонд се използва и къде рекламират компанията. Също трябва да знаете дали компанията има репутация и дали парите, които плащате се използват добре: дали компанията се промотира на семинари, на конференции и също на местно ниво. Когато казвам местно ниво нямам предвид само местните вестници или дали е местната мрежа, която са изградили или, която могат да ви помогнат да изградите в града, който ще си изберете.

И накрая, но не на последно място, трябва много добре да се съсредоточите върху франчайз договора, който ви е предложен. Ако не сте уверен в юридическите въпроси, възползвайте се от услугите на адвокат. Трябва да знаете какви са правата и задълженията ви когато подписвате договор за франчайз, за да няма изненади по-късно.

Автор:

Десислава Дечева

Десислава Дечева е завършила Бизнес Икономика и се развива в сферата на оптимизацията на различни звена в бизнеса.