Франчайзинг съвети

Не избрах аз бизнеса си, бизнесът избра мен!

15/12/2014

Какъв тип бизнес да започна?

Решението относно вида на франчайза, който да изберете може да се окаже едно от най-важните в живота ви, особено ако включва голяма инвестиция. Следват въпроси, които ще ви помогнат да изберете с какъв тип бизнес искате да се занимавате.

 

Въпроси, които трябва да зададете на себе си:

Какви са моите финансови цели?

Бизнесът, който сте избрали ще ви даде ли възможност да имате стандарта на живот, за който мечтаете? Няма смисъл да започвате нещо, за което не е сигурно какъв успех ще има и колко приходи ще ви донесе. По този начин ще ви се наложи да търсите други източници на доходи, което ще измести фокуса ви.

Какви професионални и бизнес умения притежавам?

Всичко, в което сме добри може да бъде полезно. Например, ако сте добър в администрацията, воденето на кореспонденция или имате презентационни умения, може да се възползвате от избор на франчайз, който предлага услуги за бизнеса. Хобитата ви, софтуера, който сте овладели най-добре или нещо, което сте научили от предишната ви работа- всичко това може да бъде полезна отправна точка.

Харесва ли ми тази работа?

Да изпитваш удовлетворение от работата си е от изключително значение за постигането на успех във всяка една област. Добре ще е да посетите франчайз обект на компанията или фирмата, която сте избрали, за да видите как ще се почувствате в работната им среда преди да се ангажирате финансово. Допада ли ви начина на работа там, служителите усмихнати ли са, харесва ли ви визията на обекта, като цяло харесва ли ви атмосферата на работа?

 

Въпроси относно типа бизнес:

Сезонен ли е?

Търсенето на някои услуги често е ограничено в определен период от годината- връх за продажбите на сладолед е лятото, за продажбите на ски най-печелившия период е зимата. Ако такъв е и случаят с избрания от вас франчайз е добре да имате ясна представа какви разходи ще имате в по-слабия период на годината, с други думи дали няма да имате загуби.

Нуждае ли се от терен за продажби или от офис?

Вашият инвестиционен план зависи от разходите за наем, обзавеждане и поддържане на физическото пространство. Ако предлагате услуги, включващи посещения на клиенти може би не се нуждаете от офис.

Възможно ли е високите технологии да окажат влияние на бизнеса ви?

Разберете дали технологичните промени биха могли да повлияят на бизнеса, който сте избрали, но имайте предвид, че често тази страна има и благоприятен аспект. Например куриерските компании пострадаха след появата и свободния достъп на всички до интернет, тъй като в днешно време повечето хора изпращат документи по електронен път. От друга страна все по-голям брой клиенти предпочитат да пазаруват онлайн, което пък доведе до повишаване бизнеса на куриерските компании.

Бизнесът цикличен ли е?

Някои компании имат редовно търсене и не са склонни към пазарни цикли - например тези, които се занимават с бързооборотни стоки. Други са чувствителни към общата икономическа среда и съответно възхода или спада й ги засягат до голяма степен. Петролът, автомобилите, недвижимите имоти и луксозните стоки са именно във втората група. Това обаче не прави първата група по-безопасна и втората по-рискова – и двете имат своите предимства и недостатъци.

Какви са маржовете на печалба?

Когато имате бизнес с по-нисък марж на печалба може да се наложи да разчитате на по-голям оборот, което обаче може да отнеме време.

Какви са дългосрочните перспективи на бизнеса?

Ако пазарът за вида на стоките/ услугите, които предлагате се увеличава все повече, а и бъдещите прогнози показват същото, то това би било голям плюс за вас. IT секторът, образователният сектор, здравословните храни са примери за преуспяващи бизнеси.

Бизнесът лесно ли се управлява?

Простите, повтарящи се и стандартизирани операции са от основна полза за вас, тъй като улесняват подготовката на служителите и бизнес планирането. Франчайзът The Green Monkey например предлага единствено смяна на масло за автомобили. При смяната на маслото е напълно ясно какво трябва да се направи и колко време ще отнеме. Докато например ремонтът на двигател е в противоположния край на този спектър - никой не знае точно какво е счупено и колко време ще отнеме диагностиката при определянето на проблема, още по-малко колко работа ще изисква.

Лесно ли ще намерите служители?

Най-големите франчайзингови вериги използват неквалифицирана работна ръка. Може да срещнете проблеми ако качеството на услугите, които предлага вашия бизнес зависи от субективните възможности на персонала или ако са необходими години, за да се изградят тези умения. Например художникът няма как да бъде франчайзиран, но пък има много франчайз компании, които се занимават с боядисване на къщи.

Бизнесът има ли възможност за развитие в чужбина?

Потърсете в интернет информация за това как вашият бизнес е структуриран в чужбина: колко големи са компаниите в бранша, какви франчайзи се предлагат и т.н. Развиващите се икономики обикновено изостават с няколко години от развитите такива и тази разлика е от съществено значение при прогнозирането на бизнеса. Във Великобритания и САЩ има няколко франчайза, предлагащи ключарски услуги, но в по-малко развитите страни такива франчайзи не биха имали успех.

 

Въпроси, отнасящи се до конкретния франчайз:

Проучването на конкретния франчайз е от изключително значение, както и въпросите, които ще зададете на франчайзодателя. Но преди да направите запитване вземете предвид следните фактори:

Каква е инвестицията?

Естествено, ако не разполагате с цялата сума може да вземете заем или да си намерите партньор. Трябва да изчислите риска, така че да не се разорите и да застрашите бъдещето на семейството си. Също така банките са много по-благосклонни да отпускат кредити, когато им се представи бизнес план за франчайз, защото всичко е разработено и изпитано и най-важното - работи! Това е и едно от основните предимства на франчайзинга.

Разпознаваема ли е марката?

Ако франчайзът е добре познат на потенциалните клиенти това със сигурност е във ваша полза. Но трябва да имате предвид, че колкото по-популярен е франчайзът, толкова по-голяма е и първоначалната инвестиция.

Колко е силна конкуренцията?

Не трябва да подценявате този фактор, защото е важен за вашия потенциал на пазара. Има място на пазара за всички, които успеят да изкопаят своята ниша. Също така има продукти, които са в различни ценови категории и следователно няма как да се считат за конкурентни. Например човек трудно би могъл да се чуди дали да си купи Dacia и BMW.

От колко време съществува франчайз веригата, която сте избрали?

Опитът на франчайзодателя и броя на франчайз обектите са индикатор за „зрелостта“ на бизнеса. Това, което е важно за вас е бизнесът да има стабилен растеж и положителна история в предoставянето на услуги на франчайзополучателите. 

 


 

Ако тази статия ви е вдъхновила и имате нужда от повече информация по темата можете да се свържете с нас на: тел. 0888 00 13 29 

contact@franchising.bg