Статии

Най-популярните франчайзи – преди и сега

06/12/2016

Всеки международен франчайз е започнал от някъде. Най-често от скромен обект в малък град, а самите предприемачи със сигурност не са предполагали, че точно техният бизнес модел ще завладее света.

От къде са започнали водещите франчайзи?

От къде са започнали водещите франчайзи?

Как са изглеждали оригиналните обекти на тези известни по цял свят, франчайзи? И какър път са извървели до днешно време, в което всеки познава бранда им?

Представяме ви кратък поглед върху първите обекти на някои от най-проспериращите франчайз вериги в света:

Домът на полковника

Първите обекти на големите франчайзи

Първите обекти на големите франчайзи

През 1940 г. в градчето Корбин, щат Кентъки, полковник Харланд Сандърс отваря бензиностанция, мотел и ресторант, заемащ 269 кв.м.

Ресторантът се нарича „Sanders Court and Café“ и всичко изглежда чудесно за вече възрастния полковник.

Но когато бизнесът тръгва надолу, заради промени в инфраструктурата и отклоняването на магистралата, Харланд Сандърс решава да покаже тайната си рецепта, поемайки по пътищата и продавайки от ресторант на ресторант своето вкусно пиле. След няколко десетилетия всички ще познават този вкус, под марката КFC.

Познатият полковник

Познатият полковник

Първият франчайз на KFC е отворен в Солт Лейк Сити, като в момента той е един от всичките 4 270 KFC ресторанта в САЩ.

В днешни дни, обектът в Корбин е реставриран и от 1990-та година играе по-скоро ролята на музей. Почти всичко в ресторанта е реновирано и направено да изглежда максимално близко до оригинала.

Американският стил

Сладката бизнес идея

Сладката бизнес идея

Уилям Розенберг управлява малък бизнес, сладкиши кафе, сандвичи и напитки, на работниците в съседната фабрика в Куинси, Масачузетс. Първоначално малкото заведение е кръстено „Industrial Luncheon Service”, но през 1950 г. собственикът осъзнава, че 40% от всичките му приходи идват от продажбата на кафе и донъти, така ресторантчето е преименувано на „Dunkin’ Donuts“. И докато повечето обекти, предлагат само 4 вида донъти, до в „Dunkin’ Donuts“ разнообразието от сладки изкушения е достигало до цели 52 вида донъти.

Визията на обекта в Куинси се е променила през годините, но през 2011 г.  настоящият собственик на ресторанта е решил да върне оригиналния изглед на „Dunkin’ Donuts“ отпреди няколко десетилетия. Сега по стените на първия обект на известния бранд, могат да се забележат портрети на основателя на марката, както и снимки на обекта от 1950 г. Това е единственият обект на „Dunkin’ Donuts“ от всички 11 900 в света, който е изцяло с ретро дизайн.

Най-известният хамбургер 

От тук започва печелившата бизнес идея

От тук започва печелившата бизнес идея

В Сан Бернардино, Калифорния, Ричард и Морис Макдоналд стартират собствен бизнес, отваряйки заведение за хамбургери, през 1948 г. Днес техният бранд е един от най-разпознаваемите в света и един от аналозите за успешна франчайз верига.

Първоначалната табела на малкия обект, подканва хората са си вземат хамбургер само за 15 цента. В допълнение ресторантът предлага чийзбургери, картофен чипс и безалкохолни напитки. Шест месеца по-късно, към менюто са добавени и млечни шейкове, любими на повечето американци по онова време. Картофеният чипс пък е бил заменен от пържени картофки.

Първият франчайз на двамата братя е отворен във Финикс през 1953 г., откроявайки се с познатите ни жълти арки и бели и червени плочки.

През 1998 г. Алберт Окура купува оригиналния обект на McDonald’s и го превръща в музей, посветен на популярната марка.

Тези франчайз вериги, генерирали милиарди приходи по цял свят, днес си остават едни от иконичните бизнес модели, които всеки предприемач се стреми да следва.

Автор:

Десислава Дечева

Десислава Дечева е завършила Бизнес Икономика и се развива в сферата на оптимизацията на различни звена в бизнеса.