Статии

Вълшебната рецепта с трудно име

05/03/2012

Автор: Татяна Явашева

Subway - успешен бизнес модел

Subway - успешен бизнес модел

От франчайзинга печелят всички, той е най-близо до вечния двигател, иначе щеше да е пирамида, твърди Светослав Билярски от Franchising.bg. Но дали това е вълшебна рецепта, или е просто един възможен вариант за бизнес? Франчайзингът е партньорство, в което се използва реномирана марка и изпитан бизнес модел, за което се заплаща такса на франчайзодателя. Двете страни сключват договор, като франчайзополучателят се задължава да спазва определени правила. Сред най-известните франчайз вериги в света са McDonald’s, KFC, Pizza Hut, Coca-Cola.

Мащаб 1:32 000

Петър Бончев е син на предприемачи в строителството. Преди време решава да се заеме със свой бизнес и търси подкрепа от родителите си, за да открие заведение от франчайз веригата Subway. Но удря на камък. Тогава прави баничарница в Пловдив и за една година успява да покаже, че умее да печели. Но не забравя своята цел и през 2009 г. става брънка от световно познатата верига за бързо хранене. Той отвори първото заведение на Subway в София, но след като Иван Тодоров от Варна година по-рано държеше правата за цялата страна. Историята на сандвичите Subway започва през 1965 г. В Бриджпорт, Кънектикът. Седемнайсетгодишният Фред де Лука не можел да си осигури таксата за колежа със заплата от 1,25 долара на ден от магазина, в който работел. Баща му поискал заем от свойприятел – Питър Бък. Той предложил момчето да открие павилион за сандвичи и веднага подписал чек за 1000 долара, което е първата инвестиция в бъдещата верига. През 1974 г. Subway на Де Лука и Питър Бък има 16 магазина в щата Кънектикът. Същата година двамата решават да отварят своите бъдещи ресторанти на франчайзингов принцип. Към 2009 г. , когато пловдивчанинът Петър Бончев откри заведение в София, ресторантите Subway вече са около 32 000 в над 86 страни. В края на 2010 г. компанията е имала 33 750 обекта в цял свят. През лятото на 2011-а българската компания Subway Румъния, управлявана от Иван Тодоров и регистрирана във Варна, започна да развива веригата ресторанти от марката в северната ни съседка. Тодоров не крие своя бизнес интерес да купи правата за Сърбия и Македония. Според него печалбата се постига чрез оперативна изрядност, увеличаване на продажбите с ефективен маркетинг и разрастване на веригата чрез разумно развитие.

Разрастване

Кризата стимулира предприемачите да развиват свой франчайз, а онези, които избират нов бизнес, често предпочитат да се насочат към този модел, защото франчайзингът дава повече стабилност при по-малко рискове. Предимството е, че се пести от мащаба, маркетинговите дейности също са със споделена обща тежест. Именно в кризата този модел се оказа успешната формула за развитие и затова когато някоя дейност вече не върви, редица предприемачи решават да се присъединят към работеща верига. От друга страна, вместо да растат с бавни темпове, някои от добрите бизнеси продават концепция, така се създават повече обекти, които работят в синхрон. Франчайзингът е подходящ за дистрибуцията на различни стоки и услуги, свързани с по-опростени повтарящи се операции, което дава възможност служителите по-лесно да бъдат обучени. При мебелните магазини например, няма необходимост от множество такива обекти в рамките на един град. Но когато става дума за храна, хората не са склонни да изминат големи разстояния, за да хапнат, освен ако няма някакъв специален повод. Ето защо франчайз веригите за хранене имат най-голямо покритие, сред които са сладкарници, пицарии, ресторанти, пекарни, заведения за бързо хранене. Тази концепция навлезе и при храните за домашни любим-ци. Същият модел на развитие се предлага дори от автосервизи и компании за търговия с авточасти D&N Автосервизи е първият български франчайзинг в тази сфера. По такава формула се мултиплицират салони за красота, фитнес центро ве, а дори фирми за консултантски услуги.

Екзотика

Най-екзотичният франчайзинг у нас е за унищожаване на вредители. Insecta e компания, създадена през 2008 г. , но вече има представителство в 15 града на страната. Още в началото тя е замислена като франчайз верига. Нейният собственик Антон Андонов не е имал предишен опит в борбата с вредители. Насочил се към тази ниша, защото си дал сметка, че за търговските обекти това е услуга, която се изисква по закон. Навлязъл бързо в непознатата дотогава материя, подбрал кадри, обучил ги и започнали работа. Убеден е, че само качественото обслужване гарантира оставане на пазара. Затова внимателно подбира франчайзополучателите. Предимство е, че може да се започне твърде малка първоначална инвестиция, която скоро ще се изплати. Компанията майка получава по 7,5% от оборота. Впрочем всеки франчайзополучател плаща комисиона (роялти), която обикновено е процент от оборота. Успешен франчайзинг може да се развие дори с дрехи втора употреба. „Започнахме преди 15 години в гладната Жан Виденова зима, когато средната пенсия беше 5-6 долара, така че възможностите за стартиране на бизнес не бяха много. С тогавашният ми партньор разполагахме с капитал от 500 германски марки и отворихме един малък гараж в краен варненски квартал. После започнахме да откриваме магазин след магазин. Идеята за франчайзинг дойде преди 4 години, когато имахме повече от 25 магазина, но все по-трудно ги управлявахме”, разказва Севдалин Спасов, собственик на Second Hand Mania. Днес веригата има 34 магазина в 19 български града, 10 работещи обекта са преотстъпени на франчайз партньори, от което приходите им нараснали средно с 30%. От 2008 г. компанията стъпи в Букурещ, където има два собствени магазина и два на франчайзинг. За марката работят над 400 души, организирани в Mania team.

Опит

Букмейкърската мрежа на "Еврофутбол” е една от най-големите франчайзинг структури, обслужваща крайни клиенти в страната. В момента има 750 букмейкърски пункта в над 220 населени места. Една от големите трудности при развитието на нови франчайзингови вериги е как при много обекти да не се губи контрол над бизнеса. Според Калин Ганев, маркетинг директор в "Еврофутбол” ООД, тривиалният отговор е планиране, анализ и контрол на операциите. Но в основата е продуктът и затова е нужно да се следят и анализират промените във външната среда и да се изгради система за контрол, която работи на различни нива. Важният въпрос е каква част от операциите да се изпълняват от партньора. Правилният момент за решаването на този проблем е още преди стартирането на бизнес модела. Необходимо е да се осигури както ежедневният контрол над стандартите за обслужване на клиентите, така и преследването на фирмените цели за развитие. За да се случи това, в системата трябва да бъдат интегрирани много елементи – администрация, финанси, маркетинг, логистика, обяснява Калин Ганев. Дали изобщо ще се стигне до разработване на концепция за франчайзинг, зависи от желанието на предприемача да разраства бизнеса си. Предпоставката е дейността да е свързана с прости операции, които да се мултиплицират и да се изпълняват от хора, които за кратко време да бъдат обучени, обяснява Светослав Билярски. Според него ще е погрешно да се твърди, че франчайзингът е марка под наем, защото той включва не само правото да оперираш с бранда, но и много правила за работа, както и цялостна концепция за управлението и развитието на даден бизнес.

Франчайзингът е подходящ за хора, които имат бизнес опит, но искат да сменят една дейност с друга. Хора от строителството и недвижимите имоти по време на кризата решиха да се обърнат към нови хоризонти. Когато ползваш утвърден модел, рискът от провал е много по-малък, отколкото ако сам започнеш от нулата. Проучване показва, че в първите три години от началото на дейността фалират до 4% от работещите под фрачайзинг предприятия - при около 65%, които започват самостоятелен бизнес. Ако имате средства и желаете да започнете нов бизнес, но нямате идея с какво точно да се заемете, може да се обърнете за съвет към Franchising.bg. Така предприемач с доста голям опит в строителството решава да се преориентира към нова дейност. След няколко разговора консултантите преценяват, че профилът му е подходящ за заведения за хранене и го насочват към франчайзинг от „Дон Домат”. И не сбъркват, защото днес той работи с удоволствие. Основателят и управител на „Дон Домат” Ангел Стоянов се радва, че обектите са с един повече. Доволен е и собственикът на помещението, което е очаквало своя сериозен наемател. А в негово лице Franchising.bg имат един успял клиент повече.

 

 


 

Умението да открива ниши

След като франчайзингът стана позната дума в България, през 2008 г. Светослав Билярски създава консултантската компания Franchising.bg. Той има дългогодишен опит в медиите и рекламата. Бил е копирайтър в Ogilvy&Mather, криейтив директор в Publicis и главен редактор на сп.„Мениджър”. Разработвал е рекламни и маркетингови кампании за водещи български и световни брандове. Води курс по Бранд билдинг в Нов български университет. Има и друг полезен опит - създал е куриерска фирма, в която доставките се правят с мотори, и след като развил нейната концепция за франчайзинг, я продал. Едва след това станал консултант. Във Franchising.bg работят общо петима души. Имат бартери с чуждестранни изложения, така получават щандове в Гърция, Турция, Румъния, Сърбия, Унгария, Дубай, Аржентина, Франция. Билярски вижда ниша в това да подпомага бизнеса, който ще продава концепцията си навън. Ресторантите Happy, Second Hend Mania, куриерската фирма Еcont вече имат присъствие извън страната, но и други предприемачи кроя планове за външна експанзия. На изложението Franchising Expo, което ще се проведе на 11-12 ноември в НДК, консултанти от чужбина ще водят различни семинари. Желанието е българските предприемачи да се заредят с нови идеи за развитие на своя бизнес. С някои от специалистите зад граница ще се правят консултации по скайп. Най-новата му амбиция е да създаде световна мрежа на франчайзинг консултантите. Това ще е огромно улеснение за развитието на франчайзинга извън родината му.


Статията е публикувана в сп. „Новата Икономика"