Статии

Какъв е бизнес моделът Еврофутбол

12/12/2011

 

Калин Ганев, маркетинг директор на "Еврофутбол"

 

„ИДЕЯТА” ЗА ЕДНА БИЗНЕС ИДЕЯ Е СРЕД НАЙ-ВАЖНИТЕ ФАКТОРИ ЗА НЕЙНИЯ УСПЕХ 

„Еврофутбол” първата частна букмейкърска къща в България. Компанията е създадена през 1993 г. Дейността й е насочена към провеждането на залози върху резултати от спортни състезания и се осъществява чрез букмейкърски пунктове, които работят на франчайзинг принцип. Вече 12 години „Еврофутбол” развива мрежата си от пунктове чрез разработения от екипа на фирмата уникален франчайз модел. Така, в момента работят над 730 обекта, а други 40 са в процес на стартиране. За първи път компанията ще финансира изцяло откриването на букмейкърски пункт. Това ще стане благодарение на обявения наскоро конкурс „Идея за бизнес”. За него и опита на „Еврофутбол” в разработването на франчайз мрежа разговаряме с Калин Ганев, маркетинг директор в компанията.

 

Какъв модел за франчайзинг използва „Еврофутбол” и как функционира той?

В основата на букмейкърската мрежа е заложен франчайзинг принцип. Всички наши партньори продават продукта ни по утвърдени стандарти. Клиентът получава еднакво обслужване и ще купи същия продукт във всяка точка на страната. В пунктовете е инсталирано еднакво оборудване, във всеки един момент цената е еднаква за всички клиенти и т. н.

За да постигнем този резултат се наложи да направим някои компромиси със “стандартния” франчайз модел – а именно: ние оставихме почти пълна свобода на нашите партньори какви допълнителни дейности да развиват. Букмейкърът сам решава дали и какво заведение да има, колко да е луксозно, какви продукти и на какви цени да продава.

Практиката показа, че този риск беше оправдан. Днес букмейкърската мрежа наброява над 730 букмейкърски пункта и още 40 са в процес на старт.

 

Какви са най-общо казано факторите за успех при старта на един бизнес модел?  

Точно това ще е темата на нашето участие в тазгодишната конференция. Монетата има две страни. От една страна, въпросът е как от един продукт да се разработи франчайз модел, позволяващ мащабно разпространение. Теорията дава отговори как става това по принцип, но има много специфики в самата организация, в самия продукт, има особености на пазара. Всичко това е тема на моето изложение на конференцията на Франчайзинг ЕКСПО 2011.

От друга страна стои въпросът как се разработва един обект. Кои са най-важните фактори за успех на една бизнес идея? В нашия случай това са креативност, постоянство и дисциплина. За да демонстрираме нагледно всичко това, организирахме конкурса “Идея за бизнес”. Ще финансираме един нов франчайз обект (до 20 000 лв.), като ще дадем приоритет на ИДЕЯТА. На нашия щанд на изложението всеки може да се запознае с условията на конкурса, може да ги намери и на сайта ни – www.eurofootball.bg.

 

Каква е инвестицията, която е необходима, за да се открие един обект?

Няма “твърда” сума. Това е още една от спецификите на нашия модел. Освен няколко артикула, които за удобство се закупуват от нас, всички други инвестиции са решение на кандидат-букмейкъра – колко да е луксозно помещението, с какви мебели да разполага и т.н. Нашите условия са до изпълнение на задължителните минимални изисквания към помещението. Накрая ние изготвяме проекта за рекламното оформление. Както виждате няма точен отговор на въпроса каква е инвестицията, тъй като тя зависи от твърде много фактори.

Важно е да се каже, че „Еврофутбол” поема огромна част от месечните разходи на букмейкърите. Ние им предоставяме безплатно програми и талони, заплащаме и всички постоянни разходи по телекомуникацията. Освен това устройствата, чрез които залозите се примат он-лайн, се предоставят от нас безплатно на партньорите ни. Тяхното основно задължение е да обслужват клиентите и да поддържат пункта, съгласно изискванията ни. Букмейкърът поема и поддръжката на помещението и заплащането на наетия персонал.

 

За колко време се възвръща инвестицията?

Всеки случай е строго индивидуален, но статистиката сочи, че това е между 2 и 3 години. Разбира се с влошаването на икономическата обстановка в страната, повишаването на данъка върху хазарта и засилването на незаконния хазарт нещата стават по-трудни, но това е общо за целия малък и среден бизнес в страната.

 

Как преценявате дали да одобрите даден кандидат за франчайз?

Разработили сме стратегия за развитие на нашата мрежа във всяко едно населено място. Това отне много време и усилия, но днес имаме предварителен план за всеки град колко пункта могат да работят, къде да са разположени и т.н. Разбира се, никога на можеш да предвидиш всичко – затова за всеки един кандидат се прави оглед на място и анализ преди да се вземе финалното решение.

 

Засегнахте въпроса за икономическата обстановка – как тя се отразява върху кандидатурите за получаване на франчайз?

Важно е да се отбележи, че при “Еврофутбол” (и въобще в игралната индустрия) се наблюдава едновременно действие на няколко негативни фактора. Първо се влоши икономическо състояние на населението – хората отделят все по-малко средства за развлечение. Второ - повишената данъчна тежест върху бизнеса пряко намали атрактивността на продукта, а оттам и оборотите ни. И не на последно място, нелоялната и незаконна конкуренция от Интернет и криминални групировки вече надвишават оборотите на легалния бизнес. Комбинацията от тези фактори води до сериозно намаление на постъпленията на “Еврофутбол”. Това затруднява до известна степен функционирането на системата, а и като цяло води до по-малко постъпления в бюджета. Разбира се, ние сме взели съответните мерки, за да стабилизираме мрежата си в тази ситуация.

 

Какви са тези мерки?

На първо място оптимизирахме процесите. Подобрихме комуникацията с букмейкърите, качихме по-голямата част от кореспонденцията си в Интернет. На второ място намалихме изискванията към букмейкърите. Разработихме специална програма за мрежата в малките населени места, където положението е най-тежко. И на трето място – прилагаме индивидуален подход към всеки наш партньор. Също така разработихме и различни вътрешни проекти и програми стимулиране. Тези мерки, макар и бавно, дават положителни резултати за нашите партньори.

 

Наскоро обявихте конкурс „Идея за бизнес”. Какво представлява той? Каква е целта му и кой ще може да участва?

Конкурсът стартира на 11.11.2011 г. Искаме да наберем предложения за откриване на букмейкърски пунктове, да предизвикаме бизнес ориентираните хора да напишат интересни идеи, като ще финансираме една от тях. Ще я изберем по различни критерии. Проектите ще се приемат до края на януари 2012 г. Победителят ще бъде финансиран с 20 000 лева за реализирането на своята идея.

Очакваме да видим конкретни идеи – как кандидатът ще развива дейността на конкретното място. Кандидатите ще се състезават в 3 елемента:

  • Бизнес план за 3 години – той ще формира 50 % от общата оценка. За целта във фирмения сайт ще има формуляри за попълване.
  • Вътрешен дизайн – ще дава 20 % от общата оценка. Тук очакваме всеки да се потруди да онагледи своите идеи за оборудване и оформление.
  • Стратегия за привличане и задържане на клиенти - 30 % от общата оценка.

Ние искаме да видим колкото се може повече разнообразни варианти за реклама и дизайн на пункта. Затова е разрешено да не се спазват стриктно сегашните Задължителни изисквания към букмейкърските пунктове. Самата сума ще се отпуска на траншове, в зависимост от заложеното в бизнес плана, като до 15 000 лева ще се получат за изграждането, т. е. преди старта, а останалите 5 000 лева ще бъдат за поддръжка в рамките на следващите до шест месеца.

Надяваме се на активност и на атрактивни предложения, което ако се случи, ще е добър знак за нагласите на предприемачите към франчайз бизнесa въобще.