Статии

Как да разширим бизнеса в чужбина

21/10/2011

 

Ролф Г. Кирст ще изнесе лекция на тема какво трябва да включва един франчайз пакет по време на конференцията New Business Ideas, на 11-12 ноември в НДК.

Как започнахте кариерата си във франчайзинга?

Започнах през 1982г. в съдружие с оператори на автобусни превози и през първите 10 години практикувахме франчайз, но го наричахме съдружие. Допускахме грешки, но си взимахме поуките. През 1992г. започнах като професионален франчайз консултант и по-късно през 1994г. купих лиценз за мастър франчайз за Германия на канадска франчайз концепция. От този момент започнах да изучавам комплексната същност на франчайза.

Кои са най-динамичните франчайзинг пазари в света?

САЩ са най-развитият фразнчайз пазар в света. Франчайзът има също силно присъствие в Австралия и в Европа след 60-те години.

Кои са най-бързо разстящите франчайзингови сектори и най-успешните нови франчайз системи?

За различните държави е различно. Сега се връщам от среща на Световния Франчайз Съвет, на който съм член, и слушайки колегите си от цял свят установих, че тенденциите са много различни. В някои страни водеща е търговията на дребно, в други преобладават концепции в хранително-вкусовия сектор, а в Германия сме общество на услугите и следователно франчазът на услуги е много предпочитан.

Как бихте подпомогнали компании, които желаят да развият своята франчайз верига или техния бизнес извън България?

Бих помогнал заедно с моите колеги да намерят мастър партньори в други страни, но при всички положения, на първо място, българската система трябва да е много стабилна в собствената си страна преди дори да си помислят за разширяване към друга страна.

Какви чужди франчайзи могат да се въведат в Германия и какви са тенденциите там?

В момента тенденциите в Германия са системи за грижи за възрастни хора, здравеопазване и фитнес.

Смятате ли, че българският пазар е привликателен за немски фразнчайзи? На кои бихте го препоръчали?

Забелязвам, че българският пазар е привликателен пазар за всички европейски франчайз системи, но е важно предпоставските да са налице, като например банково финансиране, разбиране как работи франчайзинга и на законовата рамка.

В момента няма франчайзи на български хотел или туристическа агенция – какъв е вашият съвет към предприемачите в тези сектори?

Самият аз бях мастър на мрежа от туристически агенции и бих въвел тази концепцията в България ако намерим добър мастър за нея.

Какви са очакванията ви за Франчайзинг Експо България 2011 и конференцията за Нови Бизнес Идеи?

Очакванията ми не са големи, защото винаги сам разглеждам и проверявам нов франчайз пазар и след това давам препоръки кой ще е най-добрият начин за немските франчайз системи да завладеят такива пазари.

Ролф Г. Кирст е член на управителния съвет на DFV – Немската Франчайз Асоциация, член на Световния Франчайз Съвет, Управляващ Директор на Franchise Pool International. Г-н Кирст е бил и в управителния съвет на Европейската Франчайз Федерация.