Статии

Адаптиране, но не и побългаряване!

23/10/2011

 

Никола Николов, притежател на Мастър франчайза на световният лидер в доставките на пица Domino’s ще изнесе лекция по време на конференцията New Business Ideas, на 11-12 ноември в НДК.

 

В България или в Америка пиците Domino’s са по-вкусни?

Пиците на Domino’s Pizza са по-вкусни в България. Причината за това е че използваме по-качествени продукти. Европейският клон на Domino’s Pizza като цяло има по-високи изисквания за качеството на продуктите. Принципно в различните държави стратегията на франчайзодателя е различна и за това качеството и вкуса се различават от държава в държава. От самото начало ние решихме, че ще правим много качествен продукт, който ще бъде позициониран като такъв, но ще бъде представен на по-ниска цена. Пример за това е, че си купуваме моцарелата от Уелс. Тя е ниско маслена и се прави по най-високи стандарти. Пеперонито ни е по американска рецепта. За разлика от другите пицарии то е оригинално пеперони, а не просто салам, който е наречен така. Също така той е сушен а не варен (което му придава добрия вкус). За нас кутиите са като чинията. За това те се произвеждат в чужбина във фабрика, която има стандарт да прави кутии за храна. Те се правят в клинично чиста среда и по абсолютно всички стандарти, нещо с което други пицарии надали могат да се похвалят. Това са само част от нещата които правим, за да сме напред от конкуренцията.

Има ли побългаряване на франчайза Ви?

Има адаптиране към Българският пазар, не побългаряване. Понякога се случва някой клиент да ни обвини в това, когато допуснем грешка, но за съжаление грешки се допускат навсякъде. Не сме перфектни, още се учим и постоянно подобряваме работата си. Фактът, че имаме много персонал е проблем, защото докато ги научим как да работят правилно, се допускат грешки, които могат да се тълкуват като побългаряване, а то е просто процес, в който трябва да ги научим да работят по нашия стандарт.

Какво е най-голямото предизвикателство пред мениджъра на световноизвестна франчайз верига?

Голямото предизвикателство е икономическото състояние на държавата. Всеки голям франчайз работи по стандарт и продуктите ни винаги са по-скъпи и по-качествени от тези при единичните ресторанти. Това води до увеличаване на себестойността на продукта. От друга страна ние не сме ресторанти и цените ни трябва да са в мярка. Тази комбинация, без да говорим за ДДС, който допълнително оскъпява продукта за клиента и трябва да се вземе под въпрос, води до ниски продажни цени, а висока себестойност. Маржът на печалба става минимален. За това трябва да се направят много ресторанти, за да се свали цената на продукцията. Виждате в какъв проблем влизаме. Излиза, че не могат да се изкарват пари преди да се направят много ресторанти. Това значи, че трябва да се инвестират много лични средства преди да започне да има каквато и да е възвращаемост. Този проблем няма да го има при отделните франчайзополучатели, на които ще дадем права, понеже когато започнем да предоставяме франчайзи вече ще сме направили структурата, ще сме свалили себестойността и всичко ще бъде оптимизирано. Бизнесът е сложен и има много клонове, които човек трябва да научи и да подпомага постоянно докато се изгради правилната структура.

Какви са плановете Ви за развитие за следващата една година?Възнамерявате ли да търсите франчайзополучатели?

В момента работим над откриването на 3-ти ресторант. Работим върху цех и call center. Смятаме да стигнем до поне 6 ресторанта в София до края на 2012 г. Развитието ни извън София ще зависи колко подходящи партньори ще намерим, когато сме готови за тази стъпка. Като цяло планът ни е да има 10 обекта в София, което смятаме че до края на 2013 г. ще сме постигнали и още между 12 и 15 извън София. За всичките от тези 15 ще търсим партньори на системата на франчайз.

С какви типично български проблеми Ви се налага да се справяте?

За момента сме се сблъсквали предимно с икономически и инфраструктурни проблеми. Сблъсквали сме се и с парадокса „наеми на недвижимите имоти”. Помещения стоят празни, но цената не им пада... Има още много други, но не обичам да се оплаквам, винаги сме намирали как да се адаптираме. Където има проблем има и решение.

Как сравнявате развитието на франчайзинга в България и чужбина?

Domino’s Pizza е едно доста сближено общество и комуникирам с хора от други пазари постоянно. Навсякъде има трудности. При нас има повече, но всичко е въпрос на адаптация. Пример за това са доставчиците ни. В Турция им е много по-лесно, понеже могат да използват за доставките скутери целогодишно. Това намалява разхода за компанията по три начина. По-малко разход за гориво, по-малко персонал (понеже доставките стават по-бързо) и по-добро обслужване. Друг пример е по- високият стандарт, което води до по-висока средна бележка и по-голям марж. Като цяло в една по-бедна държава като нашата проблемите винаги ще са повече, понеже всичко опира до стотинка и ние трябва да се адаптираме. Това важи както за франчайзите, така и за останалите бизнеси.

 

Никола Николов, притежател на Мастър франчайза на световният лидер в доставките на пица Domino’s, пред Franchising.bg.