Новини свят

Франчайзингът в Турция - изложението Be My Dealer 2011

03/10/2011

Над 150 турски и международни марки представиха своя бизнес и намериха нови партньори през четирите дни на изложението в Истанбул. Хилядите инвеститори от Турция и чужбина видяха защо местните брандове побеждават дори световните лидери в борбата за пазарен дял.

Лидери на световни франчайз асоциации и специалисти в областта уважиха събитието, което събра 150 изложители.

Лидери на световни франчайз асоциации и специалисти в областта
уважиха събитието, което събра 150 изложители.

Деветото изложение Be My Dealer – Franchising & Brand Dealership се проведе от 29 септември до 02 октомври в Истанбул. Като част от традиционните сътрудничества между българското Franchising Expo и големите бизнес изложения, екип на Franchising.bg посети събитието, за да се запознае с последните тенденции в търсенето и предлагането на нов бизнес и с възможностите за сътрудничество между българския и турския бизнес.

Организаторите от MediaForce посрещнаха над 150-те изложители, а около 15 000 души посетиха CNR експо център в Истанбул, за да открият своя нов бизнес.

Сред многобройните изложители преобладаваха тези в хранителния бранш. Националните вериги за бързо хранене заемат все по-голям пазарен дял в южната ни съседка. Собствениците споделяха, че преди 15 години, когато са навлизали на пазара концепцията за “fast-food” верига е била нова и непозната за потребителите. Днес обаче комбинацията от ниски инвестиционни разходи и традиционна за Турция кухня ги превръща във водеща сила в страната, изпреварвайки дори световните лидери в хранителната индустрия.

Данните на Турската франчайз асоциация сочат, че националните вериги представляват 74% от целия франчайз сектор в страната, който генерира общи приходи от $35 млрд. Редица международни брандове като Hard Rock Café, веригата за сандвичи Quiznos, международната верига за сладоледи Baskin-Robbins и други дори обмислят оттеглянето си от турския пазар поради силната конкуренция на местните брандове. В същото време турските марки като Simit Sarayı, Bay Döner, Pizza Pizza, Bonny Food и Kahve Dünyası регистрират постоянен ръст в продажбите.

Местните брандове като Simit Sarayi и Bay Döner се радваха на огромен интерес от страна на посетителите. Турските франчайз вериги съставляват 74% от франчайз сектора в страната.

Местните брандове като Simit Sarayi и Bay Döner се радваха на огромен интерес
от страна на посетителите. Турските франчайз вериги съставляват 74% от
франчайз сектора в страната.

„Нашата най-голяма сила е традиционния турски вкус. Всички чуждестранни марки трябва да полагат големи усилия да спечелят клиентите, които предпочитат националната кухня” казва Халук Октур, управител на Simit Sarayı, една от най-големите вериги ресторанти, предлагащи традиционния за Турция „симит” - продукт подобен на познатия в България геврек, поръсен със сусам.

Фирмата разполага с над 200 обекта в страната и има планове тази цифра в скоро време да нарасне до 325. Според Октур Simit Sarayı се конкурира единствено с McDonald’s, които имат 140 ресторанта.

Веригата пицарии Pizza Pizza е основана през 1995 г. в Измир и вече работи в 142 локации из цяла Турция. За сравнение световният лидер в доставките на пица Domino’s Pizza навлиза на турския пазар през 1996 г. и миналата година достига бройката от 161 ресторанта.

Турската врига пицарии Pizza Pizza бележи ръст сходен с този на световния лидер в бранша Domino’s Pizza.

Турската врига пицарии Pizza Pizza бележи ръст сходен с този на световния
лидер в бранша Domino’s Pizza.

Неправилният избор на локация е най-сериозната причина за загубата на пазарен дял от страна на чуждите компании според Менгю Евренсел, отговарящ за развитието на една от най-бързо разрастващите се вериги Bay Döner. Първият ресторант на марката е открит през 2006 г., а в момента броят обекти е 26. Според г-н Евренсел фирмата планира да разполага с 40 обекта в следващите 5 години.

Според данни на Турската франчайзинг асоциация (UFRAD) през 1995 г. чуждестранните вериги в ресторантския бизнес са били 75%, само 3 години по-късно съотношението вече е 50% на 50%. Днес турските вериги са 74% от общия брой 1876 франчайз ресторанта.

Очевидно и в Турция франчайзингът не е само за Subway, KFC и McDonald's! Всеки успешен бизнес, включващ дистрибуцията на стоки или услуги, може да се превърне във франчайз верига, дори първоначално неговата търговска марка да не е много популярна.

Освен хранителния бранш бяха представени още телекоми и високотехнологични компании, фирми за недвижими имоти, химическо чистене, козметика, учебни заведения, текстилна промишленост и др.

Всички изложители бяха изключително доволни от големия брой посещения и ентусиазирано споделяха плановете си за развитие в страната, а много от тях дори и в чужбина. Хората от Simit Sarayı дори споделиха, че мисията на тяхната фирма е „да напълнят света със сусам”. Посетителите също изразяваха задоволството си от възможността да се срещнат очи в очи с управители от всяка една фирма и да научат повече за това как биха могли да започнат своя нов бизнес и да печелят благодарение на франчайзинга.