Новини свят

Американският франчайзинг в България

15/04/2011


Емилия Танева, Търговски отдел на Посолството на САЩ в СофияТърговски отдел на Посолството на САЩ в София

Здравейте г-жо Танева, популярен ли е франчайзингът в България?

Франчайзингът, като маркетингова концепция, е  познат и сравнително добре развит в България. Той е отличен бизнес модел, позволяващ бизнеса  да се разрастне, но са необходими умения и познания за съответния пазар, реалистичен бизнес план и  много усилия, за да се приложи  и наложи дадена франчайз система.

През последните 4-5 години пазарът в България се оказа готов да приеме много продукти и услуги, типични за пазарите в Западна Европа и Америка. Българските потребители вече търсят търговци, които могат да им предоставят стоки с постоянно-подържано високо качество, приемливи цени и надежни услуги, като са съгласни да платят дори и малко повече за удобна, бърза и професионална услуга или стока с доказано  качество. В България от години се наблюдава ярко присъствие на местни и чужди фирми, притежаващи франчайзингови права или имащи лиценз за дейност на територията на страната. Преходният период, в който се намира българската икономика, предоставя уникална възможност за редица местни и чужди компании да навлязат успешно на българския пазар.

Кои са най-благоприятстващите фактори за развитието на франчайзинга в България?

Един от основните фактори е наличието на голям брой потенциални франчайзингови партньори в лицето на новопоявили се частни компании и предприемачи с налични средства, които се опитват да разширят дейността си в страната и чужбина. Същевременно сме доста впечатлени и от предприемаческият дух и желание на много бизнесмени и млади интелигентни хора готови да прегърнат франчайзинга като инициатива, концепция и нова възможност за развитие на бизнес начинание. Независимо, че франчайзингът е сравнително нова концепция за българските предприемачи, споразуменията в този област са добре приети от бизнеса. Налице са добри закони регулиращи трудово-правните взаимоотношения, свободно и лесно се наема помещение, сграда, склад, има голямо предлагане на площи и обекти, а търговските марки, патенти и авторските права са добре защитени. Търговията на дребно, която е все още в процес на еволюция, недобре развитият сектор на услугите и засиленото търсене на продукти и услуги с постоянно високо качество, както и големият брой чужди туристи, запознати с логата и търговските марки на американски и западни франчайзодатели, правят българския пазар привлекателен за експанзия.

Кое прави американските франчайзодатели много успешни и с добри позиции на нашия пазар? Къде са новите възможности за развитие?

Американският франчайзинг е най-разпознаваем и бързо налагащ се в сферата на бързото хранене. Най-популярни марки и продукти са хамбургерите на  McDonald’s, пилешките специалитети на KFC, сандвичите на Subway, пиците на Pizza Hut и Domino’s Pizza, кафетата на Starbucks, поничките на Dunkin’ Donut . Лесната разпознаваемост на бранда и разположението им на ключови и леснодостъпни места, както и очакваното и поддържано високо качество на продукта или услугата, е превърнало американските франчайзодатели в лидери на пазара.

Друг фактор, в подкрепа на експанзията на американските франчайзодатели на българския пазар, е липсата на голяма конкуренция от местни и европейски фирми.

Американците имат силни позиции и потенциал да продадат франчайзингови права в областта на канцеларски и офис-материали, козметика и салони за красота, продукти и услуги за автомобилната индустрия, хотелски мениджмънт, човешки ресурси и обучения, почистване на домове и офиси и др. Най-атрактивни сектори, независимо от проточилата се криза у нас и нежеланието на банките да отпускат евтини кредити, си остават туризмът, хранително-вкусовата промишленост, търговията и услугите.

Инвестицията във франчайзингови проекти би била най-успешна в населени места, където са концентрирани много консуматори или потребители, разполагащи със сравнително високи доходи. Такива населени места за България освен София, са Варна, Пловдив, Бургас, Стара Загора, Велико Търново.

Кои са новите американски франчайзинги, които навлязоха и демонстрират бързо развитие на нашия пазар?

През последните 2-3 години наблюдаваме експанзия и засилен интерес  от страна на редица популярни американски брандове:   дългоочакваните Starbucks  отвориха  5 заведения в София и Бургас, Domino’s Pizza  засега са с едно работещо и очаквано второ заведение в София, Subway могат да се похвалят c функциониращи 15 ресторанта в София, Варна, Бургас и Слънчев бряг, налице е хотелски мениджмънт за новооткрития хотел Doubletree by Hilton на Златни пясъци и предстоящ нов хотел Hilton във Варна, екзпанзията на Best Western  с 9 хотела в България (София, Варна, Пловдив, Русе и Банско) е факт, а фитнес центровете на Curves Bulgaria, чийто клубове в страната са  6, ще се увеличат след откриването на такъв център във Велико Търново. Бих искала да отбележа, че не малка част от франчайз обектите са собственост на франчайзодателя или на чуждестранен мастър франчайзор, но това не бива да обезокуражава  предприемачите ни.  В тези случаи компаниите са много социално ангажирани и подпомагат обществено-полезни каузи, както и активно участват в различни „зелени инициативи”. 

След кратък обясним застой през 2009, отчитаме известно съживяване  и сред наложилите се в сферата на недвижимите имоти компании ERA, Century 21 и Remax.

По какъв начин заинтересовани българи могат да установят контакт с американски франчайзодатели?

Има няколко варианти за свързване с щатски фирми, които продават франчайз правата си.
Търговският отдел към Посолството на САЩ поддържа линк на своята страница с актуални предложения на американски фирми, включени в програмата FUSE.

Може би най-удачният вариант за контакт с американски франчайзодатели е участие в делегация и посещение на специализираното изложение през април  тази година във Вашингтон. Търговският отдел към Американското посолство кани всички интересуващи се българи  да посетят Международното Франчайз Изложение (IFE) във Вашингтон – 1-3 aприл 2011. На изложението се очаква да присъстват над петстотин франчайзингови фирми от Америка, а допълнителна информация  за изложителите може да намерите на www.ifeinfo.com. Убедени сме, че това посещение ще бъде една възможност за разширяване на бизнес връзките с фирми от САЩ. За пътуването е необходима щатска виза и регистриране за изложението, за повече  информация можете да се свържете с мен на телефон 02/939 5770 или мобилен: 0888-386 193.

Ето и подробности за пътуването, което ще се проведе по следната схема:

31 март София – Мюнхен –Вашингтон Д.С.
1-4 април Вашингтон:  Посещение на  International Franchise Expo
4 нощувки в Holiday Inn****  или Donovan House****
4 април Вашингтон –Ню Йорк –пoлет с American Airlines
4-7 април  Ню Йорк; 3 нощувки в The Hotel at Times Square****
7 април   Ню Йорк -   Мюнхен - София

Комплексната цена от 1490 EUR включва: самолетен билет София- Вашингтон - Ню Йорк - Вашингтон -София (пътуването е с Lufthansa през Мюнхен), 4 нощувки във Вашингтон в двойна стая, медицинска застраховка, 3 нощувки със закуска в  Ню Йорк. При настаняване във Вашингтон в единична стая в Holiday Inn, комплексната цена е 1929 EUR.  Офертата  за настаняване в Donovan House ****  за двойна стая е 1578 EUR, а за единична стая 1949 EUR . (В тези цени не е включено издаването на US виза, 140 USD). Крайният срок за регистрация и включване в групата е 11 март.  За технически подробности относно пътуването: Мария Павлова, Премиер Турс- 920-12-15, вътр.120