Новини България

EBF Събеседник - Franchising Expo Bulgaria 2009 - Част 2

14/04/2011

Светослав Билярски пред Телевизия EBF (част 2)

На какви условия трябва да отговаря една компания, за да купи правото да ползва вече утвърден вид бизнес марка и ноу-хау? Безспорно всеки случай сам по себе си е уникален.

Да, това е така, уникален е - това си е бизнес сделка, в която може да има различни договорки и различни условия. Може би по-интересно е на какви условия трябва да отговаря една компания, за да се развие като франчайз. Мнозинството от новите франчайзи в България, са  български франчайзи - например българска пицария, която има вече 6 заведения в даден град и решава да се развие и в други градове. Това е по-интересно според мен, защото много бизнеси в България биха могли да се развият като франчайз и изследването ни показва, че има интерес, а няма предлагане в множество ниши. Например в Америка има много франчайзи за химическо чистене, за почистване, за счетоводни услуги, за всевъзможни форми на услуги, които тотално не са развити в България. Има възможност фирми, които се развиват успешно в България в даден град или в няколко града да получат национално покритие, като предоставят своя български франчайз на франчайзополучатели от други градове.

Да, марката продава стоката. 

Така е, за да може да бъде подходящ за франчайзинг даден бизнес, има няколко основни принципа, по-важните от които са например способността, потенциала в този бизнес да се използва нискоквалифициран труд и служителите да могат да бъдат обучени лесно и бързо. Няма франчайз за художници, има франчайз за бояджии. Защото изходът от дейността на художниците е различен и в това е тяхното положително качество, докато при бояджиите е резултатът е еднакъв и може хората да се научат да изпълняват тази дейност за броени дни. Т.е. простите, повторяеми, лесно преподаваеми операции предполагат лесно франчайзиране. Няма франчайз за гурме ресторанти, има франчайз за сандвичи.

Всъщност този вид партньорство може да намери приложение навсякъде, във всички сфери на икономиката и тук идва въпросът по какъв начин франчайзодателите контролират дейността на франчайзополучателите, когато става въпрос за сложни изделия? Защото една марка може и да пострада, ако няма достатъчно силен контрол от страна на франчайзодателя.

Един от резултатите в нашето е изследване, е че през последните две години повечето франчайзодатели са повишили своите изисквания към франчайзополучателите и то именно в спазването на дисциплина, която очевидно като култура ни е далечна. Цялото общество е разглезено от недостатъчно дисциплина – съдебна, административна и другите системи. Така че това е проекция на цялото ни общество, но ето и един конкретен пример: един наш клиент, който притежава мексикански ресторант ни отправя запитване: „ Мога ли да развия своя мексикански ресторант…” – той е мексиканец, което е важно. - … „в други градове в България на франчайз и как ще съм сигурен, че вътре няма да се продава шопска салата?”.

Ето, точно за това Ви питам. По какъв начин той може да контролира?

Оставяйки на страна самоконтрола на франчайзополучателя, който би трябвало да е наясно, че разфокусира бранда, като продава шопска салата. Останалите техническите средства не са много и са известни. Например видео наблюдението изключително помага, посещението на анонимни купувачи т.нар mystery shoppers или тайни клиенти, които се представят за клиенти и отчитат и контролират работата по дадени показатели. Наред с това всяка франчайз верига има франчайз консултант, който извършва редовни посещения, за да проверява нивото на обслужване. Отделно се правят анкети с клиентите, дали непосредствено в заведението или пък по телефона, за да могат да се проверят тези неща. За съжаление очевидно начинът е с тоягата и моркова. Трябва да има някакви санкции, неустойки за малки провинения, които да поддържат самоконтрола на франчайзополучателите.

Какви са рисковете за франчайзополучателя?

Няма сигурен бизнес. Въпреки че ние говорим за преимуществата на франчайзинга, които са много, може би това, което може да се изтъкне от недостатъците, е, че франчайзингът не е подходящ за прекалено инициативни, креативни хора, с прекалено силно развита амбициозност и собствено виждане по въпросите. Защото основното качество, освен работливостта, трудоспособността и желанието за постигане на резултати, основното качество, което трябва да притежава франчайзополучателят е да се вписва в съществуващата система.