Новини България

Състояние на франчайзинг пазара в България 2010

15/04/2011

Състояние
на франчайзинг пазара в България 2010

Изследване проведено между август и октомври 2010 г. от Franchising.bg

За изследването

Представяме ви второто изследване на франчайзинг пазара, проведено от Franchising.bg. Целта му е да установи статуса на франчайзинга в България, какви са актуалните предизвикателства пред него, как му влияе икономическата криза, какви са перспективите и очакванията на предприемачите за бъдещето на франчайзинга.

Резултатите са базирани на информация, получена чрез попълването на въпросници и провеждането на структурирани интервюта с 69 франчайзодатели и 241 франчайзополучатели. Респондентите оперират в браншове, които предоставят възможност за започване на франчайзинг бизнес в България: обществено хранене, недвижими имоти, търговия на дребно, услуги за гражданите или за бизнеса и т.н. В изследването са включени данните от компании, които разполагат с поне три работещи франчайз обекта. Използвана е също и счетоводна и статистическа информация.

Формите, чрез които се разпространява франчайзингът са разнообразни, но традиционно изследването се концентрира единствено върху франчайз системите, които предлагат възможности за започване на нов малък и среден бизнес. Задачата на изследването е да установи потенциала на компаниите да се развиват като продават своя франчайз и възможностите на малките и средни предприемачи да започват бизнес чрез закупуване на франчайз. Затова встрани от изследването остават франчайз бизнеси (финансови институции, магазини за мода, медийни проекти, ресторанти за бързо хранене), които не предоставят на други предприемачи възможността да започнат франчайз бизнес, макар че самите те са стартирали със закупуването на франчайз права. Това може да бъде казусът при два основни случая: Първо - ако предприемач е получил регионален франчайз за България, то всички обекти, които се откриват в страната са негова собственост. И второ – за някои бизнеси е достатъчно да бъде открит един-единствен обект в дадена държава (например когато става въпрос за франчайз на списание).

Както и в изследването от 2009 г., при съставянето на въпросниците се прави разлика между бизнеса с крайни потребители и самото разработване и продаване на концепцията за този бизнес под формата на франчайз. В първия случай става дума за бизнеса на отделните предприемачи, които са купили франчайз и откриват магазин, ресторант или друг франчайз обект. А във втория случай – за успешни компании, които започват да продават на други предприемачи правото да ползват тяхната марка и изпитан бизнес модел.

Изследването е проведено в периода 16 август – 29 октомври 2010 г. от консултантската компания Franchising.BG. Нейната цел е да популяризира и развива франчайзинга в България, да консултира и създава франчайз системи, и да посредничи при продажбата и покупката на франчайзи. Сред проектите на Franchising.BG е изложението Franchising Expo 2010, което ще се проведе на 26-27 ноември в зала 3 на НДК.

Резултати

Колко са франчайзодателите в България?

Бумът на франчайзинг пазара, който се наблюдава през последните години, продължава и през 2010 г. От края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас се е увеличил четири пъти. Изследването от 2009 г. прогнозираше, че към края на 2010 г. 138 компании ще предлагат франчайз в България. Тези очаквания бяха надхвърлени и в момента 198 франчайза, предлагат на независимите предприемачи възможности за започване на собствен бизнес чрез закупуване на франчайз. 64 % от тях са български компании, а 72% от тях са на пазара от повече от 5 години.

Брой компании, предлагащи франчайз

Какъв брой работни места откриват франчайз компаниите?

От началото на годината до 29 октомври, въпреки финансовата криза са били открити над 2300 нови работни места и в момента във франчайзинг обекти в страната работят над 9500 служители.

За колко време се възвръща инвестицията направена при започването на франчайз бизнес?

При всеки бизнес това е строго индивидуално и зависи главно от способностите, желанието и усилията на франчайзополучателя. В следствие на икономическата криза средният срок за възвръщане на инвестицията за стартиране на собствен бизнес чрез закупуване на франчайз се е увеличил от 17 на 26 месеца. 64% от анкетираните твърдят, че инвестицията в техния франчайз се възвръща до края на първата година. При 29% процента от франчайзите направената инвестиция се възвръща в срок до 24 месеца, а при 7% - в срок до 3 години или повече.

Срок за възвръщане на инвестицията при стартиране на франчайз

Колко обекти са открити със закупуване на франчайз?

Към края на 2010 г., по данни на франчайзодателите, в България се очаква да работят 2954 франчайз обекта. Традиционно хранителният бранш е с най-много франчайзи (32). В сравнение с 2009 г. франчайзи вече се предлагат в 14 нови бранша.

Брой работещи франчайз обекти

Кой търси франчайз?

Повечето от кандидатите са действащи предприемачи. Те искат да се насочат към нов бизнес или се стремят към допълнителен бизнес. Все още служителите и инвеститорите са сравнително по-слабо активни в търсенето на франчайзи. Развитието на интереса към франчайзинга на тези две групи (настоящите служители и крупните инвеститори) предполага още по-силното развитие на франчайз веригите в България.

Типове кандидати за франчайз

Защо предприемачите кандидатстват за получаването на франчайз, а не започват самостоятелен бизнес?

Отговаряйки на въпроса „Посочете кои са двете главни причини за решението си да купите франчайз”, 56% казват, че го правят заради силата на марката, 46% - за да бъдат част от национална или регионална верига (Любопитното е, че при предишното изследване този отговор беше получил 59%), 78% - защото ще получат готова технология и обучение, 7% - заради възможността да закупуват с отстъпка стоки, материали, реклама и т.н., 13% са посочили и други отговори.

Причини за предпочитането на франчайз пред самостоятелен бизнес

Колко от кандидатите и от бизнес активното население в страната са наясно с принципите на франчайзинга?

Франчайзодателите споделят, че по техни преценки едва 37% от кандидатите за франчайзополучатели, които се обръщат към тях са запознати с принципите на франчайзинг модела. Това все пак е стъпка напред в сравнение с 2009 г., когато този процент беше 28%. Оценката на франчайзодателите е, че едва четвърт от бизнес активното население знае какво всъщност е франчайзинг.

Защо франчайзополучателите отпадат от франчайз системите?

За периода от 1 януари до 29 октомври 2010 г., 7,6 % от франчайзополучателите са отпаднали от бизнеса. Както и през миналата година, основната причина за затварянето на обектите е недостатъчният наличен капитал, за да се устои на сътресенията на пазара. За разлика от предишното изследване обаче, когато 63% анкетираните бяха посочили като причина за отпадането от франчайз системата високите разходи за наем, през 2010 г. според 68% основен проблем е намалялата покупателна способност на клиентите. 21% смятат, че не са проучили добре бизнеса преди да се включат в него. 18% от отпадналите смятат, че франчайзодателят не им е оказал достатъчна помощ. „Други причини” (семейни, здравословни, появяването в близост на конкурент и т.н.) са посочени от 13%. Сборът от процентите е над 100 защото анкетираните са посочвали повече от един резултат.

Причини за отпадане на франчайзополучатели

Как се отразява кризата на бизнеса на франчайз веригите?

По естествени причини процикличните сектори на икономиката са засегнати в по-силна степен от кризата. Според анкетираните, в зависимост от бранша, спадовете са средно от 10% до 35% от оборота. (За сравнение – през миналата година, сътресенията бяха по-сериозни и някои браншове регистрираха спад с до 70%).

67% от анкетираните смятат, че спадът при техните компании е по-малък от този при независимите предприемачи от същия бранш, които не работят на франчайз. Основната причина според тях е по-високото и по-постоянно качество на стоките и услугите, предлагани от франчайзите, както и това, че потребителите имат по-високо доверие на по-известните франчайз марки. Според 79% от запитаните след кризата, работещите на франчайз ще имат по-висок пазарен дял поради това, че от пазара ще отпаднат част от независимите предприемачи.

Процесът на пренасочване на предприемачи от засегнатите от кризата сектори към франчайзинг бизнеси продължава да се засилва. Те разполагат с капитал и бизнес опит, но им липсва необходимото ноу-хау, което обикновено се изгражда с години. Главната причина франчайзингът да е сред най-предпочитаните от тях варианти е, че той предлага наготово технологията за водене на бизнеса и е свързан с много по-кратки срокове и по-малко рискове.

Конверсионният франчайз е все още слабо популярен в България. За конверсионен франчайз говорим тогава, когато съществуващ бизнес се включи във франчайз система като приеме да работи под нейното име, по нейните правила и да заплаща такси за това.

Икономическата криза улеснява набирането на служители от франчайз веригите. Това мнение се споделя от 84% от анкетираните. Средният брой на кандидатстващите по обявите за нискоквалифицирана работа е нараснал над четири пъти в сравнение с 2008 г.

На какво най-често се дължат конфликтите в отношенията франчайзодател – франчайзополучател?

Франчайзодателите посочват като основна причина за недоразумения – недостатъчната прецизност в спазването на стандартите за работа във франчайз системата (22%). 82% от франчайзодателите твърдят, че през последните 3 години са станали много по-взискателни при подбора на франчайзополучателите. Този опит е накарал 56% от франчайзодателите да въведат допълнителни тестове или изисквания за финансова стабилност.

Какви са параметрите на „средния” франчайз?

Франчайз такса: средната такса, събирана от франчайзодателите за започване на франчайз бизнес е 4200 лв. За сравнение в САЩ тя е около 40 000 долара. През 2009 г. първоначалната франчайз такса е била 5900 лв., като намалението се обяснява с факта, че за франчайзодателите увеличението на членовете, участващи във веригите им е по-важно от събирането на приходи от първоначални такси.

Месечни „роялти” вноски: компаниите, които събират такива такси ги определят средно на 4,7% от оборота. Някои франчайзодатели фиксират минимална такса (например: 5% от оборота, но не по-малко от 500 лв. на месец), а при трети (обикновено при форми на дистрибуционен франчайз) – такава такса няма, но франчайзополучателите са задължени да купуват предлаганите от тях стоки единствено от своя франчайзодател.

Такса за национален рекламен фонд: 3,8% - когато такава такса се събира. И тук наблюдаваме намаление от получения през 2009 г. резултат от 4,2%

Общата инвестиция за започване на франчайз бизнес: 30 600 лв.

Брой обекти: франчайз веригите в България имат средно 13,4 обекта.

Среден срок на договора: 4,8 години.

Колко може да се печели от този франчайз бизнес: 68% от франчайзополучателите са съгласни с твърдението: „Печалбата от моя франчайз е по-голяма от сумата, необходима ми за издръжката на моето семейство”.

Как се появяват новите франчайз системи?

Средната сума, която новите български франчайзодатели инвестират за разработване на нова франчайз система – оперативен наръчник, договор, брандинг, софтуер, тестове на кандидати, обучение на франчайз мениджър, популяризиране на франчайза и други административни разходи е 51 000 лв.

Кой е най-големият проблем и коя най-голямата възможност пред развитието на франчайзинга в България?

89% от франчайзодателите определят, като най-голям проблем пред развитието на франчайзинга у нас слабото познаване на предимствата на този бизнес модел. Предприемачите като цяло нямат не само познания, но и опит, който да им помогне да припознаят франчайзинга като „своя” бизнес.

Като най-голяма възможност за развитие на франчайзинга все още се отбелязва наличието на голям брой неразработени франчайз ниши - главно в сферата на услугите и в търговията на дребно, където съществуват цели браншове, в които не се предлага нито един франчайз (за разлика от България в САЩ можете да започнете самостоятелен бизнес в категории като: химическо чистене, ремонти по домовете, детски занимални, счетоводни къщи и т.н.).

С колко процента ще нарасне за следващите 5 години делът на продажбите, реализирани от франчайз бизнеси в българската икономика?

Според очакванията на мениджърите на франчайз компаниите, делът на продажбите, реализирани от франчайзи през следващите 5 години ще нарасне лавинообразно, като предположенията варират силно – основно в интервала между 200% до 400%.

Очакван ръст в продажбите чрез франчайз в следващите 5 години

Изводи

  • Франчайзингът изживява бурно развитие, но истинският му бум в България тепърва предстои.
  • В много традиционни за франчайзинга браншове, все още не се предлагат франчайз системи и в тях има потенциал за сериозно развитие в бъдеще.
  • Независимите предприемачи виждат в присъединяването си към франчайз верига възможност за оцеляване или за пренасочване към нов бизнес.
  • Според предприемачите франчайзингът предлага по-нисък риск и по-висока сигурност и е привлекателен заради това че предлага изпитани бизнес модели и познати търговски марки.
  • Франчайз компаниите у нас все още се сблъскват със слабата запознатост на българския бизнес с франчайзинга.

За франчайзинга по света

Франчайзингът е най-успешният бизнес модел на съвременния свят. Той позволява на всеки да започне веднага собствен бизнес като се включи във франчайз верига и ползва нейната марка, разработеното ноу-хау на изпитаният й бизнес модел.

Механизмите на отделните франчайзи са различни, но по принцип когато закупите франчайз вие започвате свой бизнес, със своя фирма, със своя инвестиция, на свой риск, но под търговската марка на франчайзодателя и като следвате установените процедури за водене на успешен бизнес.

Това е доказано най-ниско рисковият начин за започване на бизнес. Според изследванията на Международната франчайз асоциация 82% от започналите бизнес със закупуване на франчайз продължават да са на пазара и след петата година. Със същото могат да се похвалят едва 20% от независимите нови фирми. Прогнозата е, че през 2035 г, над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават на принципа на франчайзинга.

 

Можете да свалите тази статия в MS Word формат оттук.

Отговори на най-често задаваните въпроси за франчайзинга можете да намерите тук.
Повече за историята и еволюцията на франчайзинга може да научите от тук.
Пълният текст на изследването е публикуван тук.