Новини България

Бъдещето на бизнеса

14/04/2011

Бъдещето на бизнеса

Рандъл Нелсън, Мениджър на FitCurves и No+Vello за България, лектор на конференцията Франчайзинг бизнес в България

Рандъл НелсънС какво българският франчайз пазар се отличава от другите пазари, където работи вашата марка?

В много аспекти, българският пазар е сходен с развитите международни пазари, на които нашите марки присъстват. Българите като цяло са много мотивирани да притежават собствен бизнес и да стартират нов бизнес по доказано успешен модел. Съществува засилен потребителски интерес към добавената стойност на марката (brand recognition and brand value) и нарастващо търсене на професионално обслужване на клиентите. Потребителите в България също така търсят специализирани центрове, където могат да получат продукти или услуги с високо качество - храна, фитнес или козметични услуги.

С какво спечелвате франчайзополучателите? Защо избират вас пред другите компании във вашия бранш?

И двете ни франчайз марки предлагат изключителна стойност. Това са доказано успешни и ниско-разходни бизнес модели. И при двата франчайза, в първоначалната такса са включени необходимото оборудване и инструменти за успешен бизнес от момента на стартиране. За FitCurves основно това е фитнес оборудването и маркетинговите инструменти и визии;  за No+Vello – оборудването за фотоепилация, мебелировката и вътрешната и външната декорация на помещението. Провеждаме задълбочено обучение за франчайзополучателите и техните служители. Също така, съществува значително търсене и пазарен потенциал за услугите, предлагани в нашите франчайз центрове.

Защо предприемачите трябва да започват франчайз бизнес? Не е ли по-добре да изчакат да мине кризата?

Франчайзингът е сред най-добрите бизнес възможности за предприемачите по време на криза. Той предлага доказано успешен бизнес модел с минимизиран риск. Франчайзингът предоставя достъп до непрекъснато обучение, оперативна подкрепа, както и уникално ноу-хау, технологии и оборудване. Според Търговския департамент на САЩ, много над 80% от франчайз бизнесите продължават да работят 5 години след откриването си, докато повече от половината от независимите бизнеси са затворили след 6 години. Успешните предприемачи намират възможности и в най-трудните времена. Тази криза не прави изключение. От предприемаческа гледна точка, това време е добро за откриване на франчайз. Причините за това са много – една от тях е, че цените на наемите са се понижили в сравнение с преди една година. Също така, потребителите търсят добавена стойност за парите си. Ако те открият доказана марка, предлагаща услуга или продукт, от който имат нужда, на конкурентна цена и поднесени по професионален начин, потребителите ще предпочетат тази марка.

Каква е най-голямата заблуда или неразбиране за франчайзинга, с което се сблъсквате?

Най-големият риск за един франчайз е подменянето на бизнес модела. Франчайз бизнесите се разрастват и успяват заради същината на концепцията, която предлагат. Ако някой франчайзополучател прилага система, различна от насоките, това води до проблеми. Разбира се, един успешен франчайз трябва винаги да бъде отворен към предложенията и иновативните идеи на своите франчайзополучатели, но тези идеи трябва винаги да се осъществяват по универсален, а не едностранен начин. Друг типичен проблем във франчайз сектора е, че някои франчайзополучатели вярват, че само защото са закупили успешен модел и марка, автоматично ще имат и успешен бизнес. Като във всеки друг бизнес, и във франчайзинга добрият мениджмънт и постоянният маркетинг са сред важните фактори за успеха.

Ако някой не знае какво е това „франчайзинг”, как бихте му обяснил с едно изречение?

Франчайзингът е най-сигурният и безрисков бизнес модел за предприемчивите хора, особено по време на криза.

Как си представяте франчайзинга в България след 5 години?

След пет години, франчайз пазарът в България ще бъде подобен на този в Гърция, един от най-развитите франчайз пазари в Европа. Най-големите световни франчайз вериги вече присъстват на българския пазар, но през следващите години тенденцията ще бъде за навлизане на по-специализирани франчайз модели, особено в сектора на услугите. В България все още има многобройни сектори с потенциал за развитие на франчайз бизнеса.