Бизнес консултации

По-силният оцелява

14/04/2011

По-силният оцелява

или как да печелим и по време на криза

Милена Михайлова,
Франчайз мениджър, „ФОРОС – Национална Компания Недвижими Имоти”

Милена МихайловаАко до преди една година вратите пред предприемача бяха широко отворени, то днес не е така. Настоящите икономически условия в голяма степен ограничиха предприемачеството и накараха малките фирми да свиват разходи и да отлагат важни стъпки от развитието си за по-добри времена. Най-голямо влияние върху тези процеси оказва ограниченият достъп до финансови ресурси и влошаващите се макроикономически параметри на българската икономика.

В условията на икономическа криза в още по-голяма степен важи природният закон „По-силният оцелява”. Предимствата на по-големите компании в този аспект се изразяват в разпределянето на някои от основните разходи върху повече единици от по-голямата структура, например разходи за реклама и PR, външни и вътрешнофирмени обучения,  телекомуникационни разходи и други. Много специалисти изтъкват факта, че „орязването” на рекламните разходи по време на криза в никакъв случай не е най-полезното решение за преодоляването й. В момента по-голямата част от малките фирми предприемат именно такава стратегия.

Кризата има ефект и на пречистване на бизнеса, най-вече в сферата на услугите - на пазара ще оцелеят само професионално работещите компании. Друга негативна разлика за предприемачите в този момент на глобална икономическа криза е, че рискът от бърз фалит при започването на ново начинание е много по-висок. Финансовият ресурс, необходим за стартиране на новото предприятие е ограничен и с висока цена, всички пазари се характеризират с висока конкуренция, трудно и неточно средносрочно и дългосрочно планиране и др.

Какъв тогава е изходът? Какво да направим в момент на криза, за да стартираме печеливш бизнес с минимум риск или просто да продължим да реализираме добри печалби?

Едно от най-добрите решения за по-малките компании, както и за новите такива, е франчайзинг системата, при която 1+1 винаги е повече от 2. Да вземем за пример сектора на недвижимите имоти, който е един от най-сериозно засегнатите, но в същото време и с огромни възможности. Присъединяването на един локален играч към компания с голяма национална оперативна мрежа дава  достъп до „по-голямо парче от баницата”. В момента в България има регистрирани около 5000 агенции за недвижими имоти, като не може да се прогнозира какъв ще бъде техния брой след 1 година, но пазар така или иначе има, макар и значително по-труден. Франчайзингът е една от стратегиите с най-нисък риск и финансов праг и за двете страни. Малкият, локален предприемач (в случая франчайзополучател) може да използва на разумна и достъпна цена всички предимства на голямата система.Този ход ще бъде от основно значение за преодоляването на сегашните пазарни условия и подготовка за последващия възходящ икономически цикъл.

Франчайзингът дава възможност на предприемача да бъде играч от национален или международен мащаб, а няма по-подходящо време от едно силно рамо от сегашния момент. От „ФОРОС – Национална Компания Недвижими Имоти” споделят, че се радват на засилен интерес от страна на много регионални агенции, които желаят успешно да преодолеят икономическата криза чрез достъп до повече клиенти и пазари,  реализирайки високи печалби. Това е правилната формула за справяне, отстояване и успех, защото „По-силният оцелява”.