Статии

Сладък ли е бизнесът с шоколад?

13/09/2012

Интервю за FRANCHISING.BG

Деница Фолтанова - франчайз мениджър на Бон Бон

Деница Фолтанова - франчайз мениджър на Бон Бон

Как взехте решението да започнете да предлагате франчайз в България? 

България е сред европейските държави, където подобен род бизнес не е развит. Именно затова има много възможности за нашия бранш. Доколкото сме информирани, значителен брой българи обичат белгийски шоколад и немски марципан, което е и основната притегателна сила за „Бон Бон” в страната.

Кой е най-големият проблем, с който сте се сблъсквали в работата си? Коя своя грешка не бихте повторили? 

Винаги има проблеми в бизнеса, но те възникват именно за да бъдат решавани. Иначе няма как да продължиш напред. Грешките ни учат. Не мисля какво е станало или не, винаги гледам напред. Човек се учи цял живот, същото е в бизнеса.

Как ще се развива вашият франчайз? Кой са следващите градове или региони, към които сте се насочили?  

През 2011-а и 2012-а отворихме магазини в Бургас, в Галерия Мол и Бургас Плаза. Тази година следва да намерим мастър франчайз за София, Варна и Пловдив.

А как се развива франчайз веригата в чужбина? 

Бон Бон е запазена белгийска марка, която за десет години построи завод в Чехия и продаде посредством франчайз модела 22 успешни магазина. В Словакия за четири години са продадени пет франчайз шоколатерии. Стратегията ни в момента е насочена към Австрия и България.

Защо франчайзополучателите избират вас пред другите фирми в бранша?

Нашата оферта е по-достъпна в сравнение с другите. Самият продукт също е първокачествен. Франчайзодателят помага с финансирането и подкрепя рекламата на франчайзополучателите. Инвестицията пък се предлага в три варианта и се възвръща от половин до една година в зависимост от избрания такъв.

Какъв е профилът на потенциалните франчайзополучатели?

Бъдещите франчайз партньори трябва да са активни, упорити и да вярват в себе си.

Кой е най-успешният ви франчайзополучател и защо?

Винаги в столиците франчайзът е най-успешен, в Прага и Братислава. Но от Бургас също сме много доволни. Там основните ни клиенти са през туристическия сезон, най-вече руснаци.

По какви причини може да откажете на кандидат да му предоставите франчайз? Защо отказахте последният път?

Когато кандидатът предложи неподходящо място за отваряне или слабонаселен град с жители с ниска покупателна способност. Винаги се издава стратегически план и се преценяват възможните рискове.

Каква свобода предлагате на своите франчайзополучатели и как ги поощрявате да я използват?

След уточняване с нас партньорите ни имат свободата да развият собствените си идеи посредством нашата запазена марка. Засега неразбирателство не е имало. Отворени сме към всички нови стратегии и идеи, които ни се предлагат. Даваме целия ноу-хау и обучаваме франчайзополучателите, но все пак много зависи от тяхното отношение към работата. Важно е бизнесът да ти носи не само пари, но и удоволствие. Винаги си казвам: „Ако работата не ми носи радост, няма да я върша добре и няма да съм доволна нито аз, нито ще са доволни клиентите.”

Как сравнявате развитието на франчайзинга в България и в чужбина?

През краткия период от откриването на двата ни магазина се представихме много добре. Франчайзинг в две различни държави не може да се сравнява заради различния жизнен стандарт, но благодарение на почти липсващата конкуренция на българския пазар шансовете ни тук са отлични. В много градове хората нямат достъп до продуктите, които предлагаме. Ние искаме да им предложим възможностите, от които се нуждаят и удоволствието, което дава хубавият шоколад.

Франчайзинг бизнес с шоколад и шоколадови изделия от Бон Бон

Франчайзинг бизнес с шоколад и шоколадови изделия от Бон Бон