Статии

Интернет рекламата по света

21/03/2012

Спомняте ли си времето, когато имаше 2-3 телевизионни канала, няколко радио станции и също толкова печатни медии? Тогава рекламата беше по силите само на големи фирми със сериозен рекламен бюджет. С развитието на интернет през последните години, рекламата вече е достъпна за всяка фирма, като й дава възможност да достигне до потенциалните клиенти с многократно по-ниски разходи.

Мария има малък хотел в Родопите. За нея е непосилно, а и напълно безсмислено да рекламира във вестник или телевизия например. Тя решава да направи интернет сайт - така всеки може да види нейния хотел, да разгледа стаите, менюто в ресторанта, забележителностите в района или директно да резервира стая без да става от компютъра. Мария вече е направила първата крачка да популяризира своя бизнес пред света чрез интернет реклама.

Ако сравним интернет рекламата с тази в останалите медии ще установим, че тя предлага много преимущества на малкия и среден бизнес.

Сред най-важните от тях е, че интернет рекламата ви позволява да достигнете до тясно таргетирана група от потенциални ваши клиенти. Ако например отваряте нов бар в столицата и искате да привлечете жени на средна възраст, които си търсят партньор, можете да рекламирате във Facebook само на необвързани жени от София, между 35 и 55 г. – нещо, която нито една друга медия не може да ви предложи.

Друго важно предимство е, че с интернет рекламата получавате точна статистика на вашата реклама – по всяко време можете да проверите броя показвания, броя кликвания, ключовите думи, по които потребителите са ви открили, демографска информация за тях и т.н. Всичко това ще ви позволи да организирате още по-добре и с по-малко средства следващите си кампании.

Цифрите са достатъчно красноречиви – в края на 2011 г. българите, които използват световната мрежа са 3,5 млн. или близо 50% от населението на страната. В света интернет използват над 2,4 млрд. души, като броят им за последните 5 години е нараснал двойно (1.2 млрд. в началото на 2007 г.)

Предпочитано място през последните години, както за потребителите, така и за рекламодателите са социалните мрежи. По данни на Socialbakers към март 2012 г. 2 387 480 българи използват Facebook, като само за последните 3 месеца броят им се е увеличил с над 170 000. Бумът в популярността на социалната мрежа в България е през 2009 г. когато потребителите й са се увеличили 10 пъти - от 100 000 до 1 000 000 души. Facebook е предпочитано място за интернет реклама, защото потребителите прекарват там средно 14% от времето си онлайн. Тя предоставя отлични възможности за таргетиране, и значително по-ниски цени за интернет реклама от алтернативите. Facebook потребителите в световен мащаб до февруари 2012 г. са били над 834 млн., като очакванията са, че през август Facebook ще посрещне милиардния си потребител.

Тенденции в потреблението на Facebook

Тенденции в потреблението на Facebook

Заради важната си роля в ежедневието на потребителите, социалните мрежи са предпоставка за развитието на вирусният маркетинг (viral marketing). Той разчита на това, че хората сами ще препращат вашата реклама на приятелите си, защото е весела, провокативна или шокираща. През последните години дори големи компании, като Coca-Cola, Mercedes, Samsung и др. започнаха да създават вирусни интернет реклами. Те са много по-евтини, тъй като се разпространяват безплатно между потребителите, а в същото време са значително по-ефикасни и запомнящи се.

За сравнително краткото си съществуване, в сравнение с останалите, медии интернет рекламата претърпява бурно развитие – от първият рекламен банер през 1994 г. до сложните системи с елементи на изкуствен интелект днес, които се стремят да доставят най-полезното рекламно съдържание на всеки потребител, в зависимост от личните му интереси.

И докато останалите медии отбелязват спад в нетните си приходи, сумите похарчени за интернет реклама растат. В България през 2010 г. телевизията отчита спад в рекламните приходи от 10,5%, радиото от 10,6%, а пресата от 32%. За сметка на това интернет рекламата отчита 5% ръст.

Статистиката показва, че пазарът на интернет реклама в България е нараснал до 59 млн. лева през 2011 г. или 12% ръст спрямо 2010 г. В интернет реклама са инвестирани 8% от общия маркетинг микс на компаниите, но се очаква до 2015 г. този процент да нарасне двойно, тъй като България изостава в това отношение. В Чехия например, делът на интернет рекламата е 21%.

На американския пазар през 2011 г. за реклама в интернет са били похарчени 32 млрд. долара, а очакванията са през 2012 г. сумата да достигне 39,5 млрд. долара. (eMarketer.com)

Заради все по-достъпните цени, по-доброто покритие, по-високите скорости и най-вече заради удобството и свободата, която дава, с главоломна скорост расте потреблението на интернет през мобилни устройства. Според данни на Мтел през 2011 г., потреблението на мобилен интернет в тяхната мрежа се е увеличило със 139% спрямо 2010 г., а покупката на таблети - със 270%. Показателен е фактът, че днес над 1 млн. българи притежават смартфон.

В САЩ през 2011 г. само за мобилна интернет реклама са били похарчени близо 1,23 млрд. долара, като очакванията на анализаторите са до 2015 г. сумата да достигне 4,396 млрд.

Десетки са легендарните истории за младите интернет милионери. Когато е на 14 години Ашли Куолс създава уебсайтът Whateverlife.com. Инвестицията й е само 8 долара, които взима назаем от майка си и плаща за домейн. Сайтът предлага дизайни на профилни страници за най-популярната социална мрежа преди Facebook – MySpace.com. Дизайните на Ашли са предназначени за тийнейджърките, които буквално се влюбват в тях – те са безплатни и създадени от някой като тях. Интересът е огромен и трафикът към сайта достига 1 милион посетители дневно. Не закъсняват и първите рекламодатели. Скоро Ашли започва да получава чек след чек, а само 2 години по-късно сайтът й носи по 70 000 долара месечно от реклами. Не след дълго получава предложение да го продаде за 1,5 млн долара + автомобил по неин избор за 100 000 долара – оферта, която тя отказва.

С малкия си хотел в Родопите, Мария едва ли ще стане интернет милионер, но като популяризира сайта си чрез Google Adwords и Facebook или го изведе на първо място в Google с добра SEO оптимизация, тя ще може да го напълни с гости – така, както го правят много други.