Бизнес консултации

Маркетингови комуникации на Вашия франчайз

14/04/2011

Маркетингови комуникации на Вашия франчайз

 

Ако някой ви каже, че промотирането на франчайз бизнеса е много по-различно от промотирането на не-франчайз бизнеса, проверете дали не е 1 април! Разбира се локалното рекламиране на малкия или среден бизнес трябва да е част от наложеното, тествано и работещо ноу-хау, предоставяно от франчайзодателя. Тук ви предлагаме някои базови принципи, които можете да имате предвид при планирането на интегрираните маркетингови комуникации на малкия и среден бизнес.

 

Таргет

 

Първото и най-важно нещо, което трябва да съобразите са предпочитанията на вашия таргет – какво четат и слушат хората, за които е предназначен вашият продукт или услуга. Къде обичат да ходят, по кое време, как биха се почувствали след употребата на продукта и какво биха искали да получат от вашия бранд? Не случайно маркетинговата мисъл настоява, че е по-добре да се рекламират ползите, които потребителят получава от продукта, а не параметрите на самия продукт: „Хората не купуват бормашини. Те купуват дупки.”

 

Един от лесните начини да подберете подходящите канали за маркетингови комуникации е да си представите един обичаен ден на потребителя и така да предположите с какви потенциални комуникационни канали ще влезе в контакт той. Така например едва ли ще има смисъл да рекламирате в Тройка на разсъмване ако типичната представителка на таргета на вашия ултра-скъп солариум е била на дискотека и се събужда в 11.00.

Бранд

 

Каквито и реклами или промоции да използвате, помнете, че тяхната цел е последователно да изграждат образа на вашия бранд. Например ако пицарията ви се казва Дон Домат - име на известен приказен герой, и искате да привлечете семейната аудитория можете да организирате куклен театър с най-известните приказки, като преекспонирате сцените с храненето. Е, никой не може да ви спре ако държите да спонсорирате боксов мач. Но единственото общо на Дон Домат с бокса е, че в края на мача лицата на боксьорите приличат на пица, а това някак си не е съвсем вкусно.

Канали за комуникация

 

Въпреки, че в разговорния език е прието „реклама” да се наричат всички форми на комуникиране на търговската марка, рекламата е само един от каналите за маркетингови комуникации. Наред с нея се използват като отделни комуникационни канали и: връзки с обществеността, промоции, директен маркетинг, лични продажби, интернет маркетинг и т.н. Само за обща култура може да знаете, че е прието рекламата в медиите да се нарича ATL (от Above the line – над линията), а различните събития, промоции и т.н. – BTL (Below the line – под линията).

Реклама

Връзки с обществеността

Промоции

Директен маркетинг

Интернет и брандинг

Автор:

Светослав Билярски

Светослав Билярски има дългогодишен опит в медиите и рекламата. Бил е копирайтър в Ogilvy&Mather, криейтив директор в Publicis и главен редактор на списание Мениджър. Разработвал е рекламни и маркетингови кампании за над 50 водещи български и световни брандове. Притежава фирми в областа на услугите и води курс по Бранд билдинг в Нов български университет. Създава FRANCHISING.BG през 2008 г. - българската франчайзинг медия, която популяризира този бизнес модел и консултира всички желаещи да закупят, разработят или продадат франчайз бизнес.