Франчайзинг съвети

Малък или голям франчайз? Кой е най-добрият избор за мен?

20/10/2014

Преди  да започнат кариерата си, бъдещите франчайзополучатели трябва да си отговорят на един наистина важен въпрос:  „Кой от всички многобройни и различни франчайзи е най-подходящ за мен?“  Колкото и да се различават един от друг отделните бизнеси, първият избор на предприемачите е дали да се присъединят към нововъзникнал  франчайз или към вече установен такъв. Ползите от двата зависят от подготовката и личните качества на франчайзополучателя. Степента на риска, отношенията между франчайзодатели и франчайзополучатели, както и ефективността на комуникацията с клиентите, никога не могат да бъдат едни и същи между двата вида бизнеси. Няма начин да се каже дали някой от моделите е по-добър от другия заради редица предпоставки, за които трябва да бъдете информирани преди да установите това: 

Независимост и бюрокрация

Колкото и перфектен да изглежда на пръв поглед, по-големият бизнес пречи на предприемачите с по-приключенски  дух  да изявят себе си. Това се дължи на факта, че големият  бизнес  е вече разработен до такова съвършенство, че всичко в него е структурирано- звена, слоеве, през които човек трябва да мине преди да стигне до творческия отдел с нова идея. Същото може да се каже и за директния контакт с франчайзодателя собственик или с човекът с идеите в компанията, т.е.  колкото по-голяма е една компания, толкова „по-тромава“ става тя. Ако сте предприемач, който иска да направи големия си удар в рамките на компанията, най-вероятно такъв тип франчайз няма да бъде най-подходящото място, за да постигнете това. От друга страна като франчайзополучател вие ще бъдете максимално спокоен, защото ще разчитате на доказани практики и различни йерархични структури, които са създадени и определени да предотвратят или помогнат решаването на множество проблеми, които могат да възникнат в процеса на работа.

Признаване и първоначална такса

Големите франчайзи обикновено са имали много повече време да се развият до това, което са, за разлика от по-малките. За да станат големи и успешни франчайз вериги те са създали име, което е разпознаваемо. Като техен франчайз партньор вие придобивате правото да използвате тяхната интелектуална собственост, получавате обучение, а в повечето случаи имате и гарантиран голям поток от хора от самото отваряне на обекта. Именно това е и най-ценното, което получавате като техен франчайзополучател. Собствениците на разпознаваеми франчайзи обаче са напълно наясно с предимствата, които предоставят на своите партньори и срещу тях изискват справедлива сума. При големия франчайз има много по-голяма първоначална инвестиция, което е и причината много от „стартиращите“ бизнесмени да предпочетат по-малките брандове. Освен по-малкото средства, които се изискват за стартиране на по-неизвестен франчайз, те получават и по-голямо поле за изява, с цел превръщането на бизнеса  в популярен и успешен.

 

Локация и реклама

Установените франчайзи обикновено имат работна мрежа и стратегия за това как да развият търговията си в световен мащаб. По начина, по който империите в миналото са разделяли земите си на територии, франчайзите разделят картата на сектори с отделни единици, които се грижат за всеки местен пазар. Освен общата собственост, това, което обединява всички тях са марката и рекламата. Съществуват световни рекламни кампании, в някои случаи и локализирани такива (подходящи са само за даден пазар или район), които се грижат за това да популяризират марката сред нарастващата група клиенти. Рекламата не зависи от отделния франчайзополучател, което е добре, защото на него няма да му се налага да се занимава с това сам. От друга страна правата за дадена територия на най-популярните франчайзи е много по-вероятно да са взети от някой предприемач преди вас.

 

Обучение и финанси

За да управлявате един франчайз наистина успешно, вие трябва много внимателно да разберете как функционира всеки от неговите отделни компоненти. Една от най-важните ползи на вече установения франчайз е качеството и количеството на обучителните практики, които ще получите. Подготовката на франчайзополучателите и техните служители е от съществено значение и изисква една добре планирана програма. Големите франчайзи  ви дават и финансова стратегия, също така е много по-вероятно да имат и план Б, в случай че нещата тръгнат зле. От друга страна, ако изберете по-млада марка ще имате много по-голяма свобода за действие и сами ще определяте границите, но няма да имате никакъв финансов план.