Статии

Как да изберете правилната бизнес възможност?

15/11/2016

Искате да се впуснете в ново бизнес начинание, но се колебаете какво да изберете – закупуване на франчайз или управление на друг бизнес? Вижте какви са различията помежду им и как да прецените коя бизнес възможност е подходяща за вас.

Каква бизнес възможност да изберете?

Каква бизнес възможност да изберете?

В днешно време се откриват все повече възможности за бизнес пред амбициозните предприемачи – можете да стартирате свой собствен бизнес от нулата или пък да избирате от хиляди франчайзи във всяка една сфера, която си пожелаете. Факт е че има наистина множество разнообразни опции и възможности, които изправят пред труден избор бизнес ентусиастите.

За да заложите на правилния бизнес, обаче трябва да сте пресметнали плюсовете и минусите на всяка една алтернатива и да сте сигурни, че именно това е вашето начинание, изхождайки от бюджет, цели, пазар, индустрия и др. За тази цел ние ще ви помогнем в дефинирането на разликите между закупуването на франчайз и ръководенето на  друг бизнес.

1.   Общ бранд и операционна система

Един от принципите на успешната франчайз система е, че всички звена действат под обща търговска марка и операционна система. Това е причината, всеки клиент да знае, че сандвичите на Subway имат еднакъв вкус както в Ню Йорк, така и в София. Франчайз системата прави съгласувани усилия да гарантира, че всеки франчайзополучател спазва основните процедури и действа по установените процеси, с цел развиване и подсилване на бранда.

При ръководенето на бизнес, който не е франчайз, на практика няма подобни установени процедури. Тъй като целта на този тип бизнес е създаването на повече работа, фокусът не е върху създаването на общ оператиен наръчник, конкретните операции и тяхното спазване. Вие можете да получите съвети за регулирането на бизнеса, но те си остават само съвети, а не стриктни правила за спазване.

2.   Постоянна подкрепа

Франчайзът принципно има постоянна подкрепа, засягаща всеки един детайл от работата на даден обект. Това обикновено включва  периодични комуникации и подкрепа от тясно специализирани мениджъри за дейности като маркетинг, обучения на персонала, иновации и всички останали аспекти от работата на една компания.

При друг вид бизнес, също ще срещнете подкрепа, но тя по скоро ще бъде неформална и няма да се базира на дадено споразумение, за разлика от франчайза. Имайте предвид, че при останалите възможности за бизнес, няма персонал, специално посветен да отговаря на вашите индивидуални нужди от подкрепа.

3.   Текущи такси

Като франчайзополучател, вие обикновено имате сключено споразумение да плащате на франчайзодателя текущи такси, с цел да продължавате да оперирате под неговата търговска марка. Таксите могат да бъдат фиксирани суми или да са под формата на процент от  общата стойност на продажбите ви. Въпросните периодични такси помагат на франчайзодателя да плаща и на специализираните сътрудници, които ви оказват постоянна подкрепа в развиването на компанията. Или с други думи – чрез текущите такси вие инвестирате в просперитета на собствения си бизнес.

При останалите бизнес възможности липсва ангажимент за текущи плащания. Това е и един от основните фактори, служещи за разграничаване на управлението на бизнес от това на франчайз.

4.   Правни рамки

Финалната ключова разлика между тези два типа бизнес начинания са правните ограничения, свързани с продажбата на бизнеса. Въпросните законови рамки са различни във всяка една държава. Но трябва да знаете, че относно франчайзинга има специализирани бизнес консултанти, които ще ви съдействат за всеки един детайл от закупуването на франчайз, за да направите правилния избор.

Като заключение, можете да предположите, че първоначалната инвестиция и всички последващи такси при франчайза, имат по-голяма възвръщаемост от останалите бизнес възможности. Ако изберете подходящ за вас франчайз, то рискът от провал ще бъде сравнително малък, а печалбата, която правите в дългосрочен план ще се мултиплицира. 

 

Разбира се, правилната стратегия за успех винаги трябва да бъде синхронизирана с целите, които желаете да постигнете, бизнес модела, към който се стремите и вашата философия. Или иначе казано – само с внимателен и задълбочен анализ на личните ви цели за развиване на бизнес, ще съзрете посоката, в която да насочите усилията си. А това може да предприемете лесно, стига да се възползвате от професионалната подкрепа и съвети на бизнес консултантите на Франчайзинг.бг. 

Автор:

Десислава Дечева

Десислава Дечева е завършила Бизнес Икономика и се развива в сферата на оптимизацията на различни звена в бизнеса.