Статии

Идеи за бизнес на колела

01/02/2012

Бизнесът на колела се превръща в привлекателна идея за предприемачите в развитите страни.  Причината за нарастващата му популярност се обуславя от нуждата на потребителите в големия град от нещо бързо и удобно, което да се впише в ритъма на динамичното им ежедневие. 

Този бизнес се оказва изключително конкурентоспособен, поради ниските разходи за стартирането и поддържането му. Една количка за храни и напитки у нас може да струва от 3000-4000 лева в зависимост от нейната големина и разнообразие от продукти, които предлага. Освен това таксата за упражняване на дейността е сравнително ниска, което е голямо предимство пред стационарните магазини и заведения, чийто месечен наем възлиза на 100-150 лева на кв.м. в по-привлекателните части на града.

Въпреки посочените предимства обаче, най-голямата привилегия на „бизнеса на колела“ е именно неговата мобилност. Той е там, където са и хората и лесно адаптира своето разположение спрямо потока от пешеходци. Може да бъде разположен пред бизнес сгради, търговски центрове, в паркове, на фестивали, концерти, а ако локацията не е достатъчно доходоносна, нейната смяна е лесна и не коства почти никакви средства. 

Според анализ на пазара на мобилните храни и напитки този отрасъл ще достигне обем на продажбите от 2,6 млрд. долара в близките няколко години. Той е вече силно развит в САЩ, а неговото по-интензивно навлизане на европейския пазар тепърва предстои.

Мобилният бизнес не е трудна за упражняване дейност. Най-важното качество, което може да те направи успешен е постоянството. Тo e основното маркетингово средство за популяризиране на бизнеса. Това, разбира се е само необходимото, но не и достатъчното условие за успех. Постоянството трябва да е съчетано с някои подготвителни задачи като например избиране на подходяща локация, получаване на бизнес разрешително, одобрение от Агенцията по храните, намиране на доставчици и т.н.

 

Франчайз на колела в Европа

Всичко, казано дотук, превръща „бизнеса на колела“ в един от перспективните сектори за франчайзинг индустрията. Вече съществуват някои брандове с изградена репутация и ноу-хау, които имат готов за мултиплициране бизнес модел. В Европа разнообразието от подвижни обекти се свързва с предлагането на всевъзможни храни и напитки като сандвичи, пица, чипс, сладолед, вафли, понички, пуканки, кафе, фрешове и други.

 

Европейската страна, която е най-развита по отношение на „бизнеса на колела“ е Великобритания. В островната държава голяма популярност набират „The Phat Pasty Co“. Това е компания която предлага прясно изпечени тестени изделия, сандвичи, багети, салати и супи, като целевата им група са офис работниците. Това което прави тяхната идея наистина уникална е мястото, където предлагат своите продукти – специално пригодени за дейността миниванове.

Франчайз на колела

Франчайз на колела

Освен мобилността им и гъвкавото предлагане, още  по-интересно е, че всеки един от тях е оборудван със собствена фурна, в която тестените изделия могат да бъдат приготвяни всяка сутрин непосредствено преди продажба. Този бизнес се предлага от неговите собственици и под формата на франчайз. Капиталовите изисквания и уменията, нужни за приготвянето на продуктите, не са високи. Необходимо е най-вече трудолюбие и постоянство, а положителните финансови резултати не закъсняват благодарение на изключително успешния бизнес модел.

 

Друга компания, набираща голяма скорост на територията на острова, е „Juice Fix“, предлагаща здравословни храни и напитки. Идеята за здравословен начин на хранене и на живот  води до все по-голямо нарастване на търсенето на продуктите на тази компания. Според изследване 83% процента от британците считат, че е важно да подобрят здравословното си състояние чрез целесъобразно хранене, а 75% процента от тях се хранят навън.

 

По мнение на Ричард Брансън - най-успешният създател на брандове в историята, т.нар. „смути“ (от Англ. „smoothy“ - нашумелите напоследък напитки, направени от смлени плодове и лед), са „Следващото голямо нещо. Само след няколко години те ще бъдат на всеки ъгъл.“ Всичко това обуславя голямото търсене на продуктите на „Juice Fix“, което компанията се опитва да задоволи със своята франчайз верига. Те разполагат с ванове, специално пригодени за дейността, със специален фирмен дизайн, които предлагат на своите франчайзополучатели.  

 

бизнес с фрешове и сокове

бизнес с фрешове и сокове

Интересни идеи са развили унгарските собственици на мобилен бизнес. „Twist and chips“ представлява дървено павилионче на колела, което предлага картофен чипс. Оригиналното в случая е, че чипсът се нарязва и приготвя в самия павилион, което му придава уникален и автентичен за компанията вкус.

 

бизнес с каравана

бизнес с каравана

Интересна идея имат и „Kalacsoda“ с техните тестени сладки, приготвени в кръгла цилиндрична форма.

 

франчайз бизнес за мобилни пекарни

франчайз бизнес за мобилни пекарни

И двете компании имат развита франчайз мрежа на територията на Унгария. Те присъстват на всякакви събития на открито, фестивали, концерти.

Други европейски страни с развит мобилен бизнес са Италия и Франция, но там развитието на местни вериги с мобилни франчайз едва започва.

 

Бизнесът на колела в САЩ

Бизнесът на колела е познат сред хората най-вече с продажбата на храни и напитки, но тенденцията е наборът от стоки и услуги, предлагани от търговците, да става все по разнообразен. В подвижните обекти в САЩ вече се предлагат всевъзможни продукти и услуги, вариращи от продажбата на облекло до предлагането на адвокатски услуги. Ето и едни от най-интересните и иновативни идеи:

„Red Wing Mobile Shoe Store“ представлява магазин за обувки, изграден в ремарке на камион. „Магазинът“ предлага над 1600 чифта обувки в 70 различни стила, както и прилежащи аксесоари, шапки и др.

 

бизнес с обувки на колела

бизнес с обувки на колела

 “Miracle fitness mobile gym” е фитнес зала на колела. Тя е разположена в камион, който се движи и доставя фитнес услугите си от врата до врата. Залата е оборудвана с всички необходими уреди, а личен фитнес инструктор се грижи за пълноценната ви тренировка.

 

бизнес с мобилен фитнес

бизнес с мобилен фитнес

Друга изключително интересна идея за мобилен бизнес е “The game truck”. Това представлява пикап, чието ремарке е оборудвано с PlayStation3,  Wii и Xbox 360, които позволяват да играят до 16 човека наведнъж.

 

бизнес за геймари

бизнес за геймари

По-любопитното тук е, че този бизнес е развит и като франчайз верига – пикапът обслужва вече 18 щата и се радва на голяма популярност сред геймърите.

 

Перспективите

Всички тези примери показват тенденциите в развитието на мобилния бизнес. Той все още не e достигнал своя пик в Европа и според специалистите неговото бурно развитие тепърва предстои. Все по-динамичният и забързан живот ще ни отведе до нестандартните идеи на американския мобилен бизнес и в бъдеще освен обичайните колички за храни и напитки, ще се появят цели подвижни магазини и офиси. Дали това това е далечна перспектива що се отнася до България? В българското изложение за нов бизнес Franchising Expo вече са представяни франчайз вериги за мобилен бизнес като хот-дог количките на „КЕН“ и появилото се на скоро „Кафе на колела“.

   бизнес с Кефе на колелафранчайз Кен - хот-дог