Франчайзинг съвети

Топ 5 на най-лошите бизнес съвети

20/02/2014

Невинаги чуждите съвети и опит могат да ви помогнат

Невинаги чуждите съвети и опит могат да ви помогнат

Когато решиш да инвестираш в някакъв бизнес, искаш да си максимално подготвен, за да избегнеш възможните грешки. Източници на бизнес съвети не липсват – книги, блогове, мнения на познати и т.н. Единствената опасност е да не се получи обратният ефект – да се почувстваш объркан от противоречиви съвети или да се опиташ да приложиш нещо, което е проработило в даден бизнес и при дадени условия, но в твоя случай да се окаже неефективно.

Нели Акалп, главен изпълнителен директор на онлайн юридическа консултантска фирма, твърди, че за тези 20 години, през които се е занимавала със собствен бизнес, се е учила много от ментори и всякакви други интелигентни хора. И все пак се е налагало да отсее това, което ще й бъде наистина от полза и това, което по-скоро ще навреди на бизнеса й. Ако трябва да направи класация с 5-те най-ужасни съвета, които е получила, ето как ще изглежда тя:

   1.   „Наеми хора, които познаваш.”

Безброй много хора са й казвали, че най-доброто, което може да направи, е да си създаде екип от приятели, бивши колеги и т.н. – хора, на които може да се довери. Опитът й е показал, че по-добре да търси хора, отговарящи на изискванията за дадената позиция, вместо да се чуди как да напасне трима свои приятели към позициите в компанията й.

   2.   „Няма място за още една такава компания на пазара.”

Когато тя и съпругът й създават юридическата фирма, точно тази бизнес сфера е претъпкана с играчи. Много хора се опитват да ги убедят да се откажат от този бизнес и да се пренасочат към нещо друго. От сегашна гледна точка, Нели Акалп е сигурна, че успехът на един бизнес не зависи от това да откриеш напълно празна пазарна ниша, а да предложиш продукт или услуга с добавена стойност, нещо, което да те отличи от останалите.

Тя дава за пример Starbucks, които съвсем не са били първите, които да предлагат кафе и сладки десерти, но успяват да се утвърдят, защото издигат заведенията за кафе на едно по-високо ниво като „продават” едно ново изживяване заедно с кафето.

   3.   „Трябва да предлагаш продукт, който да е с по-ниска цена от цените на конкурентите.”

В началото Нели Акалп и съпруга й са повярвали на съвета, че трябва да свалят цените максимално, щом са нови на пазара. Бизнесът им се разраствал, клиентите били много доволни, но те все още продължавали да са далеч от печалбата.

Урокът, който научила от личен опит е: фокусирай се върху това, което можеш да направиш с продукта/услугата си, че те да са с висока ценност за клиентите, отколкото да смъкваш цената. Винаги може да се намери някой, който да предложи подобен продукт на по-ниска цена. Трябва да намериш друг начин да изпъкнеш.

   4.   „Социалните медии са безплатен маркетинг инструмент.”

За безплатния маркетинг чрез Facebook и Twitter също много хора са й казвали, но според нея социалните медии са толкова безплатни, колкото това да си вземеш куче за домашен любимец от улицата. Може и да не си платил за него първоначално, но то изисква грижи, храна и внимание.

За да може социалните медии да ви служат като наистина добър маркетинг интрумент, трябва постоянно да създавате качествено съдържание и да отговаряте на въпросите и коментарите на потребителите, за да задържите интереса им. Социалните медии са безплатни, само ако смятате, че вашето време или времето на служителите ви не струва пари.

   5.   „Трябва да харчиш пари, за да правиш пари.”

 Опитът на Нели Акалп й е показал, че това клише не важи във всички случаи. Тя и съпругът й започват бизнеса си като апартаментът им става и техен офис, вместо да дават пари за наем на помещение. Според нея креативното мислене и добрата стратегия са много по-важни от харченето на пари, които има начин да бъдат спестени.

И накрая, Нели Акалп уточнява, че каквито и съвети да слушате, вие сте тези, които взимат решенията, така че няма смисъл да обвинявате някого за лошия съвет, който ви е дал.

Изборът за развитие на бизнесът е голям

 

Материала подготви: Мария Димитрова