Статии

Мултиплициране на бизнеса - Част 2

20/01/2015

Повече държави

През 2014 повечето български компании, които проявяват интерес към създаване на франчайз верига, разглеждат това като възможност за изнасяне на бизнеса в чужбина, коментират бизнес консултантите на Franchising.bg.

"Доскоро франчайз се правеше основно за да се откриват повече обекти в България, а през 2014 тенденцията е чрез франчайзинг да се излиза на чуждестранни пазари. Това е нормално и логично развитие, което всъщност е стандартно за световните компании, но за България беше екзотика", отбелязва Светослав Билярски.

Предимството нови обекти в чужбина да се отварят от франчайз партньори е най-вече в това, че местните познават своя пазар, законите, клиентите, постигат по-изгодни условия за наеми, местни доставчици, услуги, заплати и т.н. Голям плюс е също, че франчайзополучателите правят цялата инвестиция, така българските фирми не носят финансов риск. Мотивираният мениджмънт е друго важно предимство, което важи както когато се отваря нов франчайз обект в чужбина, така и в страната, обобщава Веселин Димитров.

През 2008 г. веригата магазини за дрехи втора употреба "Мания" откри магазин на франчайз в Букурещ, а през 2013 – и в Атина. Началото на бизнеса на "Мания" е през 1996 г. чрез гаражна търговия, а днес тя е най-голямата на Балканите в своя сектор. През 2008 г. компанията има 20 магазина, а през 2014 – 50, съобщи Валери Мичев, мениджър бизнес развитие. По думите му през 2009 г. съотношението собствени магазини – магазини на франчайз е било 81:19, през 2012 – 10:90, а от 2013 – 100% от магазините са на франчайз. "От 2015 обаче имаме отново собствени магазини, за да можем да тестваме различни търговски практики и модели", обясни Мичев. "Инвестицията за отваряне на един магазин е между 40 000 и 90 000 лв. Размерът й зависи от локацията, големината на помещението, наемите и др. фактори", казва Мичев. Договорът за франчайз се сключва за 5-7 години. Първоначалната такса, която плащат франчайзополучателите, е 5 хил. лева без ДДС за предоставяне на марката. Няма месечни такси, печалбата е изцяло за получателя на права, но условието е той да се снабдяват със стока само от франчайзодателя, който печели от търговската надценка.

Повече планове

Голяма част от франчайз компаниите предвиждат разширение на бизнеса си през 2015. От "Subway България" съобщиха, че през март-април предстои откриване на два нови ресторанта, но това не изчерпва плановете на компанията за годината. Иван Тодоров, изпълнителен директор на "Subway България", посочва, че обект на внимание продължават да бъдат Благоевград, Велико Търново, Русе и Плевен, където веригата все още няма присъствие. "В София има възможност да се отворят още ресторанти, но идеята е те да не се самоизяждат, а да генерират поток от клиенти", казва Диана Райкова.

От "Мания" предвиждат до 2020 г. да имат 200 магазина в света. В следващите пет години Remax планира да има 90 - 100 офиса на франчайз.

"Без да са успешни в основния си бизнес, фирмите няма как да наложат франчайз модел. Франчайзингът означава мултиплициране на успешни практики, а не спасяване на неуспешни компании", обобщава Светослав Билярски.

 

Цялата статия може да прочетете на capital.bg. Благодарим на журналиста Мара Георгиева за материала.