Статии

Бизнесът говори: 9-те предимства на франчайзинга

27/01/2016

Основните предимства за повечето компании, влизащи в сферата на франчайзинга са капитал, скорост на растеж, мотивация за управление и малък риск . Но разбира се има и много други – Нека ги видим:

Предимства на франчайзинг бизнес модела

Предимства на франчайзинг бизнес модела

1. Достъп до капиталови ресурси

Франчайзингът е алтернативна форма на усвояване на капитал и предлага някои доста добри предимства пред останалите бизнес модели.  Главната причина предприемачите да се обръщат  към франчайз моделa е именно възможността за разширение на бизнеса без инвестиционен риск от страна на франчайзодателя.

Нещо повече, франчайзополучателят е този, който подписва договор с Вас, за да ползва Вашият бранд, той е и този, който работи в посока вашето разширение и успешно прилагане на вече утвърдените Ви управленски решения. От тук следва да отбележим, че не се налага необходимостта от огромно количество капитал за експанзия на пазара. Капиталът вече можеда бъде отнесен към инвестирането в развойна дейност или подобряване на вече съществуващата бизнес структура, а не е обвързан до такава степен с цената на отварянето на нови обекти.

2. Мотивиран мениджмънт

Прекалено често предприемачите прекарват месеци в търсене и обучение на хора за мениджърски позиции. Резултатът – новообучените мениджъри си тръгват или за да открият собствен бизнес, или за да станат част от конкурентната компания, която ги е спечелила по един или друг начин.

Друг доста неприятен сценарии е философията за наемния работник. Да, обученият мениджър все пак е „наемна ръка“ – неговата мотивация трябва да бъде постоянно поддържана и мониторингът над действията му – непрестанен. За жалост много голям проблем е изпълнението на тази задача от дистанция - що се отнася до отварянето на нов обект в отдалечена локация.

Франчайзингът предлага на бизнес предприемачите предимството да преодолеят този проблем  като заместят думичката „мениджър“ със „собственик“. Никой не може да бъде така мотивиран, както човекът вложил собственото си време и средства в успеха на управлението.

Комбинацията от следните фактори има позитивен ефект за едно по-мотивирано управление:

Позитивни фактори за франчайзинг

Позитивни фактори за франчайзинг

3. Скорост на растеж

Франчайзингът  е сам по себе си способ предприемачът да се пребори с конкуренцията си. Най-големият страх на един успешен бизнес е идеята му да бъде открадната, популяризирана и използвана от другите играчи на пазара.

Франчайзингът позволява на компаниите да се съревновават за бърз растеж подкрепен от франчайзодателите, бърз подбор на персонал и бърз отговор на потребителското търсене и то в голям мащаб.

4. Оптимизация на персонала

Ефективност на персонала

Ефективност на персонала

Изключително полезно.  След като франчайзополучателите  „отнемат“ част от отговорностите към бизнеса и се борят за тяхното най-ефективно справяне, то франчайзодателите се справят с най-разпространеният проблем в бизнеса – неоптималната работа на персонала по цялата верига.

5. Улеснен надзор

От гледна точка на управление,  този бизнес модел предоставя постоянен мониторинг над всички фирмени процеси –от оперативни простички процедури, до вземането на стратегически решения в дългосрочен план.

Във франчайзинга, ако някой работник се разболее, то не се обажда на председателя на управителният съвет, а на човека, отговорен за това - упервайзор на смяна, мениджър на обекта или самия франчайзополучател в качеството си на управител.

Франчайзингът позволява фокус към голямата картина, но същевременно не позволява да се изпуснат малките детайли, които водят към нея.

6. Повишена доходност

В повечето случаи франчайзодателите разчитат на техните франчайзополучатели при избора на локация, лизинг преговори, счетоводство, заплати и други функции на HR, организацията на франчайзодателите е обикновено линейна и опростена. Кратко, точно и ясно, ако дръпнем чертата - нетният резултат е повишена доходност.

7. Подобрени оценки

Комбинацията от бърз растеж,  висока доходност, оптимизация на персонала и изобщо – всичко до тук казано води до много добра оценка както на ниво икономически изследвания така и до позитивна оценка от потребителите и бъдещите клиенти.

8. Лесно навлизане на нови пазари

Тук идеята за мастър франчайз влиза в пълна сила. Случаите, в които франчайзополучателите разполагат с повече информация и възможност за успешно управление на няколко обекта на даден пазар, не са никак рядкост. Отдаването на мастър франчайз е отлична възможност за ефективно навлизане на пазари, които франчайзополучателите познават по-добре и могат да се разполагат с тях по по-ефективен начин. Местният предприемач е по-запознат с локалната бизнес среда.

9. Риск – или по-скоро неговата липса

По самата си същност франчайзинг моделът предпазва предприемача от риск. Структурата на франчайзоотдаване е направена така, че приемащият бранда е отговорен изцяло за собствената си инвестиция, плащайки за всякакъв тип доставки, оборудване, обзавеждане и друго свързано с дейността.

Франчайзодателят е също отговорен и за всичко свързано с доброто стопанисване на новооткрития обект.

Тук е важно и да се отбележи, че цената да отвориш нови обекти като франчайзополучател е много по-ниска от цената да отвориш собствени такива.

Комбинацията от всичко изброени фактори спомага за нисък риск и повече успехи в стартирания бизнес, а както виждате и сами, предимствата от създаването на франчайзинг бизнес модел са достатъчни за да се замисли днешният приемач за тази добра възможност.

Ние от Франчайзинг БГ се стремим да осигурим най-доброто в областта на франчайзинг консултациите. Преценете дали бизнесът Ви е подходящ за франчизиране и дали сте готови да поемете по пътя на големите. Ще Ви помогнем във всяка една стъпка и ще Ви посветим в детайли в тънкостите на перфектната франчайзинг организация.

Автор:

Силвия Радева

Силвия Радева е бизнес ентусиаст с дългогодишен интерес в областта на икономиката и множество академични постижения в областта.