- Ралица Чешмеджиева: Мениджър Човешки Рерурси Работа в сферата на човешките ресурси
- Петър Пламенов: Бизнес консултат Агенция за подбор на персонал
- Чавдар Руев: Човешки ресурси Как да изберем най-добрия бизнес консултант?
Жените франчайзополучатели
Франзчайз бизнесът продължава да се разраства в световен мащаб, като една интересна тенденция е увеличаването на процента жени, които искат да закупят франчайз. В САЩ повече от една трета от всички франчайзополучатели са жени. Във Великобритания представителките на нежния пол скоро може да догонят американките по отношение на предприемачество във франчайз сферата.
До скоро франчайзодателите във Великобритания не залагаха много на женския талант и умения в мениджмънта на франчайз обекти, но това е на път да се промени, защото Британската Франчайз Асоциация в сътрудничество с Business Link получиха финансиране от Европейският Социален Фонд за промотиране на франчайзинга сред жените, желаещи да развиват бизнес.
Ако жените предприемачи имат достатъчно информация за различните възможности в тази сфера, ще са много по-активни в купуването на франчайзи. Съществува погрешно схващане, че франчайзингът се ограничава само в типично мъжки индустрии. Това въобще не отговаря на истината. Освен, че има франчайз вериги в бизнес сфери, доминирани от жени – фирми за почистване, детски градини и т.н., но и във всякакви други области – бизнес с недвижимо имущество, обучения и подбор на персонал, здраве и красота. Всички тези франчайз обекти могат да бъдат ефективно управлявани от жени.
Франчайзодателите обикновено ценят опита на потенциалните франчайзополучатели в маркетинга и продажбите, но две личностни качества имат определящо значение – готовността за упорита работа и високата степен на мотивираност. Жените не отстъпват на мъжете по отношение на тези качества.
Едно от нещата, които привличат жените към франчайзинга е възможността за гъвкаво работно време, за да могат да съчетават добре бизнеса с личния живот и семейството си. Много франчайзи позволяват франчайзополучателите да работят от вкъщи и да разпределят времето си по най-ефективния за тях начин.
Нанси Бигли, един от собствениците на франчайз веригата Bottle&Bottega, смята, че самата същност на франчайзинга го прави подходящ за жени: „Купувайки франчайз, ти ставаш част от едно семейство. Това е много атрактивна перспектива за жените, тъй като желанието да бъдеш част от нещо по-голямо е присъщо на жените.”
Деби Блечър, основателка на франчайза Wholesome Tummies, предлагащ здравословен обяд на децата в училищата, споделя какво й харесва в идеята за франчайзинга: „Ти хем работиш за себе си, хем не си сам.” Франчайзополучателите имат уникалната възможност да започнат свой бизнес, черпейки от опита на цяла мрежа от индивиди, които са утъпкали пътя, преминавайки многократно през същите процеси.
Според Стефани Алън, съсобственик на компанията Dream Dinners, жените са идеални франчайзополучатели и
франчайзодатели: “Тъй като жените по принцип са по-отворени към сътрудничество и се стремят да създават win-win бизнес отношения с партньорите си, това ги прави чудесни франчайз предприемачи.”
Още едно предимство на франчайзинга за жените е, че той им осигурява комбинация от финансова сигурност и
гъвкавост. Джо Кърчнър, главен мениджър на Primrose Schools, франчайз за образование и целодневна грижа за деца, споделя: „Почти всички наши франчайзополучатели казват, че са избрали тази бизнес възможност, защото имат повече време за собствените си деца и семейства от една страна, и от друга – самият бизнес, свързан с образованието и възпитанието на деца е изключително удовлетворяващ.”
Какво съветват жените във франчайзинга останалите жени, които обмислят да купят франчайз? Моран Гудрич, изпълняваща ролята на ментор на жените в индустрията казва: „Не се ограничавайте със стереотипи, защото си мислите, че дадено нещо е само за мъже, за семейни двойки и т.н.”. Съветът на Моран към жените е да разберат към какво изпитват страст и това да бъде тяхната отправна точка, когато взимат решение в какъв франчайз да инвестират.