Статии

Грешките при закупуването на франчайз

16/02/2015

За някои предприемачи франчайзингът може и да изглежда като лесен начин за стартирането на „собствен“ бизнес. На пазара, обаче, рядко, който и да било бизнес е лесен, а в света на франчайзинга това важи с пълна сила. Немалко купувачи на франчайз са съжалявали, че не са направили по-подробно предварително проучване.

Независимо дали искате да навлезете във франчайзинговата система чрез отварянето на заведение за бързо хранене, фитнес салон или магазин за дрехи, отделете нужното внимание на следните най-често допускани грешки и техните решения преди да направите решаващата стъпка.

грешките при закупуване на франчайз

#1. Не закупувайте франчайз, за да бъдете „шеф на себе си“ или да „контролирате съдбата си“

Франчайзингът се основава на конформизма и еднообразието, не на свободата. Като франчайзополучател не вие дърпате конците. Технически погледнато, вие сте собственик на обекта, но сте задължен да следвате „правилата“ на франчайзодателя. В този смисъл франчайзингът е като казармата – следвате заповеди, носите еднакви униформи и изкачвате върховете на успеха заедно и се опитвате да изпълните обща мисия.

#2. Не купувайте франчайз, само защото сте добър в съответната област

Една от грешките, свързани със закупуването на франчайз, е това да се направи от човек, който е добър в съответната област. Ако сте водопроводчик, например, и решите да започнете собствен бизнес, решавате да закупите франчайз в областта на водопроводните услуги. Това е грешка, тъй като от техник вие се опитвате да се превърнете в бизнесмен. Това, че знаете тънкостите на областта, не означава, че сте експерт в ръководенето на бизнес.

Вместо това е необходимо да потърсите франчайз със солидна и доказана система и структура на работа. Оценете финансовия модел и дали областта съответства на вашите цялостни интереси, дали изискванията на франчайзодателя ви удовлетворяват, колко персонал ще бъде необходимо да ръководите и др. Фокусирането върху намирането на добър франчайзинг модел ще ви направи добре балансиран бизнесмен, вместо просто техник, опитващ се да се справи сам.

#3. Не се прехласвайте по положителните съобщения в пресата, спечелените награди и оглавените класации

Не е необичайно франчайзополучатели да се оплакват от закупения бизнес модел, въпреки че франчайзодателите са били шампиони в своята област, поне на теория. Многобройните публикации в пресата, оглавените класации и отличията по-скоро свидетелстват за агресивността на техните PR отдели, отколкото за силата на франчайзинговата им програма.

#4. Винаги търсете оплаквания от други франчайзополучатели онлайн

Преди да подпишете правно обвързващ договор с франчайзингова организация, може би е добра идея да видите какво казват други купувачи на бизнес модела. В интернет пространството е пълно с възможности за търсене на отзиви, дискусии и мнения. Не се доверявайте сляпо на всичко, написано по форумите. Оплакванията от бивши и настоящи франчайзополучатели обаче очертават аспектите от франчайзинга, които заслужават засилено внимание, и какво можете да очаквате от бизнес модела.

#5. Разберете, че франчайзодателят държи всички карти 

Франчайзодателят може по всяко време да променя дадени процедури и части от продуктовата линия. Точно заради това франчайз системата е успешна и единна. Специалистите от централата вземат стратегическите решения, а франчайз партньорите е добре да подхождат с доверие и с необходимата дисциплина. Всъщност точно това купуват те със своите франчайз такси, скъпоплатени специалисти, които да изследват пазара и да се грижат за иновациите

#6. Франчайзодателите могат да успеят, дори ако франчайзополучателите се провалят

Успехът на франчайза обикновено зависи от това колко успешни са всички негови обекти. В много случаи обаче, провалът на един от франчайзополучателите не е катастрофален за цялата система. Имайте го предвид преди да решите да закупите даден франчайз.

#7. Прекарайте време с франчайзинг компаниите, с които искате да работите

Ако искате да се заемете с управлението на компания, обмислете варианта да прекарате известно време, работейки със или за нея преди да закупите франчайз. Натрупването на опит и знания за веригата е ключов фактор при вземането на решение за закупуване. При някои франчайзодатели тази стъпка е дори задължителна. Сладкарници Неделя държат управителят да е работил минимум 6 месеца в тяхна сладкарница преди да подпишат договор за франчайз.

#8. Представете си провала

За да стартирате собствен бизнес, са нужни увереност и ентусиазъм, дори ако става въпрос за установен франчайз. Залагането на големи надежди може да доведе до пренебрегване на идеята, че може да се провалите. Ако смятате, че вие, вашият брак, семейството ви и финансовата ви стабилност не могат да преживеят бизнес провал, не бива да се захващате с това, съветва франчайз експертът Веселин Димитров.  Според него е важно да имате позитивна нагласа и поведение, но не такова, че да не виждате възможните негативни последици.

#9. Обмислете възможността за стартиране на конкретен франчайз

Преди да вземете решение, си задайте въпроса: Имам ли силите да се справя с този конкретен франчайз и това ли е бизнесът, с който искам да съм ангажиран следващите 5-10 години, ако не сте сигурни в успеха си, точно с този франчайз, то е по-добре да се насочите към друг.

#10. Използвайте услугите на франчайзинг консултант

Франчайзинг консултантите са специализирани в предоставянето на професионални услуги и съвети на всички етапи от франчайзинговата система. Те са трета страна, която помага както за създаването на франчайза, така и за самото му развитие. Специализираните франчайзинг консултанти обикновено са в постоянна помощ на двете страни. Franchising.bg предлага помощ при избора на франчайз. Възползвайте се като се свържете с нас още сега: +359 888 001 329 или попълнете насочващия въпросник за избор на франчайз и го изпратете на посочения имейл.