Статии

Тенденциите на франчайзинг пазара в България - интервю с Веселин Димитров /част 2/

06/04/2017

Във втора част на материала, ви запознаваме с останалата част от интервюто с Веселин Димитров в предаването Investbook по Bloomberg TV Bulgaria, за да разберете какво трябва да търсите в един франчайз бизнес.

Веселин Димитров за франчайз пазара в България

Веселин Димитров за франчайз пазара в България


Една от показателните статистики на Световна франчайз федерация е, че 50% от потребителските стоки в САЩ се продават от франчайз компании. Тази тенденция, разбира се, се следва и в останалите страни.

Според Веселин Димитров, България още е на ранен етап в развитието на франчайз индустрията, особено, ако сравнението се прави със страна като САЩ. Разбира се, това е в известна степен очаквано, макар и броят на франчайзите у нас да расте средно 15-20% на годишна база. Интересен факт е, че държавата ни изостава по брой франчайз вериги, дори спрямо европейски страни като Чехия и Унгария, в които франчайз брандовете са около 500. В нашата страна, това число е с десет пъти по-ниско – около 40 е броят на франчайзите. От това може да се заключи, че в България, франчайзингът има само един път пред себе си – нагоре и напред.

Кои са сферите, които са най-популярни за франчайз бизнес в България обаче и къде се инвестира най-много?

Веселин Димитров споделя, че търсене на логика и предвидимост в бизнеса винаги ще има, особено от франчайз консултантите, но е факт, че инициативността на даден предприемач или компания, може тотално да преобърне франчайз пазара. Пример за това, от преди няколко години, е Еврофутбол, чийто бранд беше с най-много обекти в страната ни - близо 600.  Междувременно обаче МЕТРО стартира с развиването на собствен бранд „Моят Магазин“, който достигна до над 1300 обекта впоследствие.

Средният срок на възвръщаемостта от франчайз бизнеса, която един предприемач търси, се равнява на 2 години. Изключение правят по-сериозни инвестиции в глобални вериги, за които е нужен период от поне 3-4 години, за да се възвърне първоначалният капитал.

Истината е, че ако франчайз бизнесът се прави правилно, има конкурентни предимства, които го изстрелват напред много бързо. Тоест предприемачът започва от там, докъдето е стигнал самият франчайз бизнес – ако компанията има 20 години опит в бранша, е напълно очаквано, за период от 2 години да се възвърне първоначалната инвестиция, дори и от един предприемач без опит.

Точно затова, макар и с бавни темпове, тенденцията в страната ни е положителна. Все повече хора в България се обръщат към франчайзинга, поради голямата доза сигурност, която се дава, благодарение на печелившия модел, споделя Веселин Димитров. Много са и предприемачите, които търсят и мастър франчайз права – т.е. искат продукт, който е развит добре в чужбина, но не и в нашата страна. Или с други думи – не да се купи единица обект, а цялата верига на територията на държавата. Подобен пример у нас е SUBWAY, чийто права за България бяха закупени от Иван Тодоров.

Според Веселин Димитров, правилата при избора на франчайзинг са универсални, без значение, дали става въпрос за хранителна верига, аптека или козметичен салон. Най-важното е да се проучи внимателно самата компания, при това лично - от самия предприемач. Става въпрос за отворените франчайз обекти, настоящите и бивши франчайзополучатели, ако има такива, и да се събере информация от първо лице за съответния бизнес.

Веселин Димитров съветва бъдещите франчайзополучатели да проучват и самите детайли на франчайз споразумението, или по-конкретно франчайз таксата. Защото в една първоначална такса може да се включват, както единствено права върху бранда и кратко обучение за мениджъра, така и по-сериозна подкрепа от франчайзодателя, допълнителна помощ при изграждането на обекта и много други тънксоти, които биха били изключително полезни за летящия старт. Това, което препоръчва обаче Веселин Димитров е да се търси не по-ниска такса, а  повече добавъчна стойност към самата такса.

Трябва да се отбележи, че има и тенденция, при която много франчайзи идват и от малкия бизнес. Всъщност в западните страни и дори в Латинска Америка, голяма част от франчайзите са именно от местния бизнес. Веселин Димитров посочва, че в България пример за локален бизнес, който се разраства, благодарение на франчайз модела, е Pump System – брандът вече отвори своя първи франчайз обект в София. Това е доказателството, че успешният бизнес модел и точната пазарна ниша са сигурна рецепта за успех.

За да се наредите и вие сред редиците на печелившите български компании и да разраснете потенциала на бизнеса си, консултирайте се със специалистите на FRANCHISING.BG.