Новини България

Първа конференция на Асоциацията на франчайзите в България

04/12/2014

На 27-ми ноември се проведе първата конференция на Асоциацията на франчайзите в България (АФБ) „Започни собствен бизнес“. Гости на събитието бяха, както франчайзодатели и франчайзополучатели, така и интересуващи се от стартиране на собствен бизнес.

Лектори по време на конференцията бяха представители на SubwayRE/MAX и Mania, които споделиха с гостите ценни практики и примери довели до успеха им.

Конференцията откри председателят на АФБ и управител на Франчайзинг БГ, Светослав Билярски.

Ето какво сподели той в стъпителните си думи:

Светослав Билярски, Председател на АФБ

Светослав Билярски, Председател на АФБ

Много съм поласкан от титлата основател, но аз всъщност съм един от инициаторите и съосновател заедно с още осем франчайза, тъй като асоциацията е колективно дело, затова се нарича асоциация.

Това е първата по рода си подобна среща, на която франчайзодатели и франчайзополучатели  и хора, които имат амбициите да развиват нов бизнес имат възможността да се срещат и да обменят опит, идеи и да бъдат заедно за по-успешен бизнес. Убеден съм, че тя ще доведе до много подобни такива срещи и ще можем да издигнем нивото на франчайзинга на нивото, на което е в много други страни.

Асоциацията е основана през 2013 г. и има за цел да популяризира франчайзинга като най- ниско рисковия и успешен начин за стартиране на  собствен бизнес. Не всеки може да бъде член на асоциацията. Пред членовете и кандидатите са поставени редица изисквания за доказване на стабилен бизнес модел и стабилно присъствие на пазара.

В чужбина в подобни асоциации членуват до 10% от действащите франчайзи, така че ние за нашата едногодишна дейност сме много щастливи, че имаме за членове някои от водещите играчи на пазара.

Аз лично работя в сферата на франчайзинга от 8 години и за всяка една от тях, дори в най-тежките години на кризата сме наблюдавали ръст на франчайзите, както на франчайзодатели, които предлагат възможност за стартиране на бизнес, така и на франчайз обектите. Такава е и тенденцията на всички пазари в сферата на дистрибуция на стоки и услуги. Достатъчно е да се огледаме наоколо и ще видим, че във всеки бранш веригите изземат пазарен дял от самостоятелните играчи.

През последните години, особено интересна е темата с развитието на бизнеса в чужбина. Редица български франчайзи отправят поглед натам и оперират успешно. Също така и редица бизнеси, които не са франчайзи виждат във франчайзинга възможност за развитие на бизнеса си в чужбина…“

Светослав Билярски споделя още, че и трите франчайза, които взеха участие в конференцията са добри примери за  достойноствата на франчайзинга в България. Ярък пример за това е верига магазини Мания, която вече е достигнала и оперира успешно в Гърция и Румъния. Известен е и фактът, че „никой не продава повече недвижими имоти в света от Re/max“, а преди седем години, когато се проведе първото изложение за франчайзинг в България, Subway имаха 30 000 ресторанта, а днес те са 43 000. Част от този успех се дължи на екипа на г-н Тодоров, който развива марката в България, и чийто екип, заради добрата си работа, получи отговорността и правото да развива Subway и в Румъния.

След г-н Билярски взе думата Валери Мичев, мениджър бизнес развитие за Mania, който разказа историята на марката и как тя е стигнала до нивото, на което е в момента- 46 магазина в България Гърция и Румъния. Той сподели, че голяма част от успеха на марката се дължи на франчайз модела, който са следвали:

Валери Мичев, мениджър бизнес развитие за Mania

Валери Мичев, мениджър бизнес развитие за Mania

Нашата стратегия за постигането на голямата цел е да се развиваме чрез франчайз, като този модел започнахме да го следваме от 2008- 2009 г. поради ред причини. Първо франчайза позволява много бързо човек да реализира идеите си. Когато се обединим много хора с една цел, с еднаква визия за бъдещето си тогава нещата много бързо се случват. Доказателство за това е как новопривлечени франчайз партньори в рамките на година и половина от един магазин стават с 4-5. Хората, които стъпиха в Гърция и в Румъния са успешни франчайзополучатели на Мания, които решиха да имплементират модела в тези две държави и към момента работят с успех…

През 2008 г. почти нямахме франчайз магазини, а през 2013 г. и 2014 г. сме изцяло на 100% франчайзи, но през 2015 планираме отново да имаме собствени магазини, за да можем да правим различни търговски експерименти, да тестваме различни търговски похвати, различни способи за мотивация на персонала, да напипаме успешни модели и, когато те се докажат в тестовите ни магазини да ги имплементираме в цялата верига.“

Нина Арнаудова, регионален директор на Re/Max, показа защо това е единствената компания за недвижими имоти, която е имала привилегията да бъде включена в книгата “50-те компании, които промениха света.

Нина Арнаудова, регионален директор на Re/Max

Нина Арнаудова, регионален директор на Re/Max

Компанията разполага с 6 300 офиса в 104 страни, като на всички свои партньори предоставя освен марката, имиджа и пазарната сила, достъп до опита и знанията на всички агенти и собственици на офиси по целия свят, включително и този на 100 колеги в България.

Един от важните фактори за успеха на Re/Max са обученията, които предлага компанията както за собственици на офиси, така и за агентите, работещи за нас“.

Г-жа Арнаудова сподели още, че все повече предприемачи се възползват от изключително благоприятните условия,  ресурси, подкрепа, обучения и съвместната дейност в тази мрежа от агенции, за да развиват успешен собствен и независим бизнес. „Изискванията за покриване на стандартите на марката и прилагането на бизнес модела при откриване на агенция под марката RE/MAX гарантират високото качество на предлаганите услуги и подпомагат успеха на всеки франчайзополучател и неговия екип от брокери“.

Конференцията закри Диана Райкова, мениджър бизнес развитие за Subway, която разказа защо компанията е номер едно франчайз в престижната класация на „Entrepreneur Media“ за общо 18 от последните 24 години:

Диана Райкова, мениджър бизнес развитие за Subway

Диана Райкова, мениджър бизнес развитие за Subway

Трябва да отбележим предимството на франчайза, тъй като той дава възможността на една компания да се развива чрез намирането на нови партньори, което само по себе си е голяма инвестиция в посока нейното разрастване и когато се споделя от много на брой инвеститори получили правото да ползват търговската марка.

Нашият франчайз е франчайз на бизнес формата, което означава че франчайзополучателят не само придобива правото да работи под логото на компанията, а също така и да ползва и вече разработен ноу хау за специфичната система на организиране на самия бизнес. Това се постига чрез спазването на всички установени правила, стандарти, които са детайлно описани в оперативния наръчник, който сам по себе си е един вид настолна книга във всеки един от нашите ресторанти. Това показва и огромното доверие, което се гласува на франчайзополучателя, който имайки амбицията, се очаква да се асоциира с имиджа на марката и да допринася за нейното по-нататъшно развитие.

Асоциацията на франчайзите в България предстои да организира поредица от събития, чиято цел е да укрепи доверието във франчайзинга и да го популяризира като успешен модел за стартиране и развитие на собствен бизнес с най-нисък риск, както и да насърчи предприемачите  да започнат бизнес като използват доказания франчайзинг модел на най-успелите франчайзодатели в България.

Информация за АФБ може да намерите тук.