Бизнес консултации

Маркетингови комуникации на Вашия франчайз - Реклама

14/04/2011

Реклама

 

 

Теоретично рекламата включва масовите медии – телевизия, радио, преса, билборд, плакати и реклама в интернет. Въпреки, че обикновено телевизионната реклама консумира големи маркетингови бюджети, тя предлага най-ниската цена за достигане до отделния клиент. Например ако 1 000 000 души видят вашата реклама, за която сте платили 6000 лв. цената за всеки отделен контакт ще бъде само 0,6 ст. Този тип реклама е подходяща за бизнес модел, който има или се стреми към национално покритие. В противен случай, ако брандът ви има нишово поведение като се насочва или във висок ценови сегмент, или планира да присъства само в 7-те най-големи града, може би рекламата в масмедиите не е за вас. Защото плащайки такава реклама вие си харчите парите да достигнете не само до целевата си аудитория, но и до всяка втора баба в шуменските села. А едва ли точно това е била вашата първоначална цел.

 

Друга, по-достъпна възможност за присъствие в телевизията са платените репортажи. Сладкарници Неделя от години рекламират новооткритите си франчайзи с платени репортажи след новините по БТВ.

 

По-непринуден начин е да вкарате продукта си в местната телевизия като накарате водещите да го използват в кадър. Ако продавате дрехи – те могат да са облечени в тях, ако продавате кафе – те могат да пият от бранднати чаши и т.н. Това се нарича плейсмънт на продукта – нали не си мислите, че Джеймс Бонд кара Aston Martin по някаква друга причина.

 

Удачни за използване са локални медии – например ако вашата новооткрита пицария ще привлича посетители от 1-2 км, една от добрите опции са 4-5 билборда, поставени на близките кръстовища са. Имайте предвид, че въпреки че ви изглеждат евтини, плакатите имат доста кратък живот и са удачни за ударно промотиране на някое събитие – например за официалното ви откриване.

 

Използването на най-популярните сайтове, тематично ориентирани към вашия град е удачно защото ще плащате само за интересуващата ви аудитория. Тук отново, както и през целия процес на маркетингови комуникации е добре да си припомняте поведението на потребителите ви. Ако продуктите ви са предназначени за възрастни хора не очаквайте те да ви открият в интернет. Но правете разлика между това, кои взема решението за покупката и кой реално ползва продукта – например в хосписа влизат възрастни хора, но там ги изпращат децата им.

 

Още от времената на радиоточките радиорекламата е с традиционни позиции особено в малките градове. Един от недостатъците на рекламата в радиото е, че прекалено многото радиостанции (какъвто е случаят със София) сегментират пазара дотолкова, че за да покриете широка аудитория би трябвало да пуснете реклама едва ли не във всички радия. Естествено ако продуктът ви е нишов ще можете да използвате радиото, достигащо до целева група с подходящия лайфстайл. Така в рок радиото можете спокойно да рекламирате бирария или рок фестивал. Не се подвеждайте от популярността на радиорекламата в Америка. Там, за разлика от тук, средният къмютър прекарва по 3 часа в колата си на път за работата и обратно, където е лесно да бъде уловен от всяка рекламна мрежа.

 

И един съвет - ако ще произвеждате радио реклама обърнете се към специалисти, и то за препоръчване - не от местното радио. В противен слушай рекламата ви ще хербаризира слушателите с трите пирона: „бързо, качествено и евтино”, а накрая ще се увенчава от телефона ви. Кога за последен път видяхте някой, който слуша радио с лист и химикалка в ръка?

Автор:

Светослав Билярски

Светослав Билярски има дългогодишен опит в медиите и рекламата. Бил е копирайтър в Ogilvy&Mather, криейтив директор в Publicis и главен редактор на списание Мениджър. Разработвал е рекламни и маркетингови кампании за над 50 водещи български и световни брандове. Притежава фирми в областа на услугите и води курс по Бранд билдинг в Нов български университет. Създава FRANCHISING.BG през 2008 г. - българската франчайзинг медия, която популяризира този бизнес модел и консултира всички желаещи да закупят, разработят или продадат франчайз бизнес.